Karppixabay.com/alexas_fotos

Zaskakujące wieści o świątecznym karpiu. Nikt się nie spodziewał

Karp znany jest wszystkim jako wigilijna ryba, z której przyrządzamy prawdziwe rarytasy. Niektórzy nie przepadają za jego specyficznym smakiem, jednak okazuje się, że jest on doskonałym źródłem kolagenu. Wspiera pracę stawów i serca, a co więcej, jest to ryba lekkostrawna. Warto zaznajomić się z prozdrowotnymi właściwościami karpia, ponieważ mogą okazać się one nieocenione w trakcie walki o lepszą kondycję zdrowotną.

Karp został owiany prawdziwą chwałą, jeśli chodzi o przygotowania do świąt Bożego Narodzenia. Należy do najczęściej przyrządzanych ryb i jeśli chodzi o wigilijną kolację, nie ma sobie równych. Ta tradycja związana jest przede wszystkim z czasami PRL-u, kiedy nie było swobodnego dostępu do większości produktów spożywczych.

Karp należał do najtańszych i najłatwiej dostępnych ryb. To zadecydowało o wpisaniu go na listę wigilijnych potraw. Po dzień dzisiejszy uznaje się go za najczęściej hodowaną rybę w naszym kraju. Od lat toczyła się walka ekologów o niehumanitarne warunki ich sprzedaży. W tym roku zapadł wyrok, o czym pisaliśmy o tym w tym artykule.

To nie tylko smaczna ryba, która ma za sobą lata polskiej tradycji. Karp znany jest również ze swoich właściwości prozdrowotnych, które mają nieoceniony wpływ na naszą kondycję zdrowotną.

Karp bogaty w składniki odżywcze i witaminy

Jeśli chodzi o zawartość kolagenu, karp przoduje na tle innych ryb. Choć potrawy zawierające duże jego ilości są ciężkostrawne, karp należy do ryb lekkostrawnych. Co więcej, wspomaga odchudzanie, dzięki czemu zaleca się spożywanie go na dietach redukcyjnych. W 100 gramach karpia znajduje się około 100 kalorii.

Jaka powinna być kolejność podawania wigilijnych potraw? Ekspertka nie ma wątpliwościJaka powinna być kolejność podawania wigilijnych potraw? Ekspertka nie ma wątpliwościCzytaj dalej

Jeśli zależy nam na spożywaniu zdrowych ryb, które pozbawione są metali ciężkich, warto sięgnąć po karpia. Nie podlega on środowiskowym zagrożeniom, ponieważ najczęściej hoduje się go pod kontrolą weterynarzy. Warto pamiętać o tym, żeby przygotowywać go w piekarniku, dzięki czemu zachowa najwięcej właściwości odżywczych. Smażony na głębokim tłuszczu może okazać się za ciężki dla naszego żołądka, mimo zaliczania się do ryb delikatnych.

- Wszystkie ryby i owoce morza są dobrym źródłem białka i niezbędnych aminokwasów, mikro- i makroelementów, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych – powiedziała technolog żywności, Joanna Tkaczewska w rozmowie z PAP. Wartości odżywcze zawarte w rybie wspierają pracę serca oraz układu krążenia, obniżając poziom złego cholesterolu. Co więcej, działają przeciwnowotworowo.

Znany ze swojego specyficznego smaku

Karp podbił serca wielu smakoszy, jednak z uwagi na jego charakterystyczny mulisty smak i zapach, wielu odstrasza. Przygotowanie go uchodzi za rzecz mało przyjemną i często podaje się go z różnego rodzaju przyprawami czy dodatkami, które mają na celu wywabienie charakterystycznej woni. W tym artykule podaliśmy kilka wskazówek, które usprawnią przygotowanie karpia i pomogą pozbyć się mulistej woni.

Kiedy już pozbędziemy się charakterystycznego zapachu, możemy przejść do przyrządzania karpia. Podajemy go najczęściej smażonego w dzwonki, ale hitem okazuje się również karp w galarecie z dodatkami.

Zgodnie z zaleceniami dietetyków i entuzjastów zdrowego odżywiania powinniśmy spożywać ryby dwa razy w tygodniu głównie z uwagi na to, że są one rewelacyjnym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Najwięcej tłuszczy omega-3 mają ryby morskie.

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

Źródło: zdrowie.dziennik.pl

Zapraszamy na nasz Instagram

Następny artykuł