Odpornośćpixabay.com/marijana1

Dietetyczka wskazała największego wroga naszej odporności. Ogranicz spożywanie, nie działa korzystnie

Odporność w sezonie zimowym staramy się podbudować głównie gorącymi napojami z dodatkiem miodu i cytryny czy suplementami. Te cieszą się ogromną popularnością, jednak warto wiedzieć, że przy właściwie zbilansowanej diecie okażą się zbędne. Jeśli zależy nam na wzmocnieniu odporności, warto zdecydować się na warzywa, owoce, nasiona czy przyprawy, które wpływają korzystnie na nasz organizm. Cukier jest największym wrogiem prawidłowej kondycji zdrowotnej, a przy okazji odporności. Chcąc zadbać o nią w prawidłowy sposób, powinniśmy wyeliminować go ze swojej diety.

O odporność powinno się dbać przez cały rok, ale szczególnie, gdy narażeni jesteśmy na jej osłabienie. W sezonie jesienno-zimowym wystawiona jest ona na największą próbę. Nasza aktualna rzeczywistość jest ściśle powiązana z panującą pandemią koronawirusa, co tym bardziej nie ułatwia nam zachowania kondycji zdrowotnej na odpowiednim poziomie.

Warto pamiętać, że nic nie wpłynie na nasz organizm lepiej, niż zbilansowana dieta.Prawidłowe odżywianie się i regularne dbanie o nasz codzienny jadłospis to bezapelacyjnie klucz do sukcesu. Nie potrzeba zatem kupowania każdego, możliwego suplementu, żeby poczuć się lepiej.

Dietetyczka dr Hanna Stolińska wyjaśnia w rozmowie z portalem gotowanie.onet.pl, co tak naprawdę wpływa na naszą kondycję zdrowotną i jakie produkty wspierają naszą odporność. Najczęściej decydujemy się na spożywanie cytryny bogatej w witaminę C, miodu czy kurkumy, które mają być niejako przepustką do zdrowia. Jakie inne produkty mogą nam pomóc w kwestii zdrowotnej, a które lepiej ograniczyć? Więcej na temat szkodliwej żywności pisaliśmy tutaj.

Odporność jest ściśle związana z jelitami

- Odporność jest w jelitach i to o nie trzeba dbać najbardziej. A jelita lubią błonnik pokarmowy, więc powinniśmy często jadać owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, orzechy, nasiona i rośliny strączkowe. To są główne źródła błonnika - tłumaczy dr Hanna Stolińska.

Nie masz 60 lat i chcesz zrobić zakupy spożywcze w godzinach dla seniorów? Kary pieniężne są niebotyczne, lepiej nie próbowaćNie masz 60 lat i chcesz zrobić zakupy spożywcze w godzinach dla seniorów? Kary pieniężne są niebotyczne, lepiej nie próbowaćCzytaj dalej

Bardzo ważnym elementem codziennej diety są owoce oraz warzywa, które bogate są w chlorofil, witaminę C, kwas foliowy i witaminy z grupy B. Jeśli chodzi o warzywa, szczególnie zielenina pozbawiona obróbki termicznej.Warzywa poddawane wysokiej temperaturze, mogą tracić nawet do 80% witaminy C i kwasu foliowego.

- Pamiętajmy jednak, że stosunek warzyw do owoców powinien wynosić 4:1. To znaczy, że na cztery porcje warzyw przypada jednak porcja owoców. Za porcję przyjmujemy jedn średnie warzywo lub jeden średni owoc o wadze ok. 150-200 g. - wyjaśnia dietetyczka. Z jedzeniem owoców, nie mamy zazwyczaj problemu. Sytuacja ma się jednak inaczej, jeśli chodzi o warzywa. Jest na to pewien sposób, a mianowicie świeże soki, które przemycają w swoim składzie mnóstwo prozdrowotnych produktów, za którymi w formie surowej nie przepadamy. Jeśli chodzi o to, jakie owoce najlepiej wybierać, myśląc o wspieraniu naszej odporności, są to owoce jagodowe.

Cukier to największy wróg naszej odporności

Produkty z dodatkiem cukru mogą działać na nasz organizm prozapalnie. Tak naprawdę cukier pod żadną postacią nie działa właściwie na naszą odporność. Jeśli naprawdę zależy nam na prawidłowej diecie, powinniśmy wzbogacić ją o nasiona, orzechy, przyprawy czy zioła. Między innymi pestki dyni czy migdały charakteryzują się bogactwem prozdrowotnych składników odżywczych i witamin.

- Miód ma działanie przeciwbakteryjne, ale trzeba by było zjeść go naprawdę dużo, żeby faktycznie przyniósł efekt. A jest to również cukier, więc nie sugerowałabym go jako jednego z produktów korzystnych dla naszej odporności. O wiele lepiej będzie, jeżeli do herbaty dodamy imbir, czy cynamon - tłumaczy dr Hanna Stolińska. Nieoceniona dla naszego organizmu będzie kurkuma, którą możemy wykorzystać na wiele sposobów w trakcie przygotowywania prozdrowotnych potraw, ale i napojów. O jednym z przepisów pisaliśmy w tym artykule.

Jeśli chodzi o to, jakie suplementy warto zażywać, należą do nich witamina D oraz kwas omega-3. Z ich odpowiednią podażą w ciągu dnia możemy mieć problem, zatem jeśli chcemy się zdecydować na jakieś suplementy, te propozycje sprawdzą się idealnie.

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

źródło: gotowanie.onet.pl

Zapraszamy na nasz Instagram

Następny artykuł