Olejpixabay.com/moho01

Jedni uwielbiają i polecają, drudzy uważają za ostateczne zło. Cała prawda o najpopularniejszym oleju

Olej kokosowy wzbudza wiele kontrowersji, ponieważ na przestrzeni lat zyskał ogromną popularność wśród entuzjastów zdrowego odżywiania. Według niektórych zupełnie niezasadnie. Okazuje się, że należy on do zdrowych tłuszczy, jednak należy zachować umiar w przypadku występowania chorób kardiologicznych. Nadmierne spożywanie oleju kokosowego może doprowadzić do pogłębienia się chorób serca.

Olej kokosowy miał stanowić zdrowszą alternatywą dla innych tłuszczy, jeśli chodzi o przygotowywanie smażonych potraw. Jak się okazuje, nie do końca tak jest i z tym stwierdzeniem nie zgadza się wielu naukowców. Jak ze wszystkim, należy zachować umiar, jednak warto wiedzieć, co tak naprawdę kładziemy na nasze talerze, a następnie do naszych żołądków. Jeśli zależy nam na prawidłowym funkcjonowaniu całego organizmu, warto używać naprzemiennie różnego rodzaju tłuszczy.

Karin Michels, profesor Uniwersytetu Harvarda, nazwała olej kokosowy w swojej wypowiedzi "jedną z najgorszych rzeczy, które można jeść". Zdaniem wielu ekspertów, nadmierne spożycie oleju kokosowego może być niebezpieczne, a co więcej, jego wybór może okazać się gorszym niż wybór smalcu czy margaryny.

Olej kokosowy, o który toczą się dyskusje wśród dietetyków

Od lat trwają nieustanne badania naukowe, które mają na celu postawić konkretną diagnozę względem oleju kokosowego. Jest on zdrowy czy niekoniecznie? Wpisał się w panujące obecnie trendy i polecany jest przez wielu dietetyków oraz sportowców. To na jego bazie tworzy się wiele smażonych posiłków, które mają uchodzić za te lżejsze i dietetyczne. Wszystkich zastanawia jednak to, czym jest olej kokosowy w praktyce.

Odkryto, że dla metabolizmu nasyconych kwasów tłuszczowych ogromne znaczenie ma długość łańcucha węglowego stosowanego oleju. Olej kokosowy bazuje głównie na średniej długości łańcuchu kwasów tłuszczowych. Co to oznacza? Ma on od 6 do 12 atomów węgla, co sprawia, że olej charakteryzuje się właściwościami antyoksydacyjnymi, poprawia gospodarkę inuliny oraz glukozy, a co więcej, powoduje niewielki spadek masy. Do olejów z tej grupy zaliczamy masło, fetę czy mleczko kokosowe.

Czy nadejdzie koniec godzin dla seniorów w sklepach spożywczych? Pojawiła się nowa propozycjaCzy nadejdzie koniec godzin dla seniorów w sklepach spożywczych? Pojawiła się nowa propozycjaCzytaj dalej

Wniosek jest jeden, średniej długości kwasy nasycone wykazują działania prozdrowotne. Przypominamy również o przepisie na kawę z dodatkiem oleju, która doda nam mnóstwo energii o poranku. Pisaliśmy o niej tutaj. Wykorzystanie oleju kokosowego posłuży nam również do przygotowania syropu, który zapewni nam spokojny sen. Przepis znajdziecie w tym artykule.

Co na to naukowcy?

Większość badaczy pozostaje nieugiętych względem oleju kokosowego. Według nich nie może być on w pełni traktowany jako olej ze średniej grupy łańcuchów. Kwas laurynowy, będący głównym kwasem tłuszczowym występującym w oleju kokosowym, zachowuje się w trakcie przygotowywania jako produkt z wysokiej grupy. To ta kwestia prowadzi zatem do największych sporów.

Warto jednak spojrzeć na badania naukowe, które po dziś dzień nie dają jednoznacznych wniosków, które miałyby posłużyć za argument przeciwko korzystaniu z oleju kokosowego. Włączenie go do naszej diety jest właściwym wyborem ze względu na średniej długości kwasy tłuszczowe. Pamiętać należy o różnorodności tłuszczy w naszej codziennej diecie. Warto skupić się na tych roślinnych, a między innymi na oliwie z oliwek lub spożywać produkty bogate w zdrowe tłuszcze, jak na przykład ryby czy orzechy.

Ostrzeżenie od Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego

Jeden z komunikatów, który został wystosowany na temat oleju kokosowego, pochodzi prosto od Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Sam w sobie olej składa się w 80 % z niekorzystnych dla zdrowia tłuszczów nasyconych. Nie zaleca się zatem jego spożywania osobom z problemami kardiologicznymi, ponieważ może on zwiększać poziom "złego" cholesterolu LDL.

Konsekwencją mogą być choroby serca czy naczyń krwionośnych. Warto zatem zachować umiar, a jeśli stwierdzono u nas którąś z powyższych chorób, warto zastąpić olej kokosowy innym, który będzie miał korzystniejszy wpływ na nasz organizm. Jeśli zależy nam na zmodyfikowaniu diety, warto spożywać wiórki kokosowe i mleczko kokosowe. Te produkty nie wyrządzą nam krzywdy.

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

Źródło: justhealth.pl; kobieta.interia.pl

Zapraszamy na nasz Instagram

Następny artykuł