Sałatka z mango i awokado daje nam szerokie pole do modyfikacji przepisu według naszych upodobań
https://pixabay.com/

Sałatka z mango i awokado

Awokado, zwane owocem maślanym jest zdrowe. Co prawda ma sporo tłuszczów - ok. 30 g w średnim owocu - ale to tłuszcze roślinne, które zwierają głównie jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Tak samo jak oliwa. Sałatka z mango i awokado będzie dietetyczna i zdrowa zdrowa.

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe wspomagają serce i układ krążenia, gdyż mogą obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Poza tym awokado jest bogatym źródłem potasu, magnezu oraz kwasu foliowego - także korzystnie wpływających na cały organizm. Awokado jest kaloryczne - średni owoc ma 310 kcal, ale niewielka porcja - ok. 50 g - zjedzona od czasu do czasu z pewnością nie szkodzi figurze, zwłaszcza jeśli połączy się je z z surowymi warzywami.

A mango? Zielone idealnie czują się w towarzystwie sosu rybnego i krewetek. Dojrzałych można użyć jako składnik lodów, sorbetów i sałatek. W słodkiej wersji sałatka z mango i awokado jest tym, czego potrzeba podczas letnich upałów. A w połączeniu z miodowym smakiem da orzeźwiające oraz słodko-pikantne połączenie.

Sałatka z mango i awokado jest jednym z „elastycznych” przepisów. Można dodać do niej to, co mamy pod ręką. Zamiast borówek, możemy dodać truskawek lub malin (przetartych w formie musu, żeby pozbyć się nasionek) czy wyłuskane ziarna granatu, ale również i bakalie - np. pokruszone orzechy włoskie albo nerkowca.

A gdy całość wymieszamy z filiżanką komosy ryżowej czy kuskusu, sałatka stanie się pełnym posiłkiem.

Sałatka z mango i awokado

Składniki: mango, awokado, 1/4 szklanki borówek, kolendra, czerwona cebula, papryczka chili, sól sok z limonki, 2 łyżki miodu lub syropu klonowego.

Wykonanie

Drobno siekamy cebulę, pół papryczki chili (usuwamy nasiona) i iście kolendry. Mango w skórce kroimy na plastry z dłuższych bardziej płaskich boków tuż przy pestce. Nacinamy miąższ wzdłuż i w poprzek. Uważamy, żeby nie przeciąć skórki. Wybrzuszamy skórkę od spodu i odkrajamy kostki mango tuż przy skórce. Bierzmy kawałek z pestką i odkrajamy 2 kawałki, usuwamy skórkę i kroimy pozostałą część owocu na kawałki.

Kroimy awokado dookoła pestki, przekręcamy i rozdzielamy na dwie części. Wbijamy nóż w pestkę, przekręcamy ją i wyjmujemy. Kroimy miąższ w skórce wzdłuż i w poprzek. Wyciągamy miąższ łyżką. W większej misce łączymy cebulę, mango, awokado, papryczkę, kolendrę, sok z limonki, sól i miód lub syrop klonowy. Mieszamy i pozostawiamy na 5-10 minut przed podaniem.

Sałatka z mango i awokado oraz kurczakiem

Składniki: 0,5 kg piersi z kurczaka (2 średnie), 1/2 łyżeczki soli czosnkowej, 1/8 łyżeczki pieprzu czarnego, 2 łyżeczki oliwy, główka sałaty rzymskiej, 1/2 szklanki pomidorków koktajlowych, 1/2 pokrojonego w plastry ogórka, mango bez pestek, awokado bez pestek, 1/2 małej czerwonej cebuli pokrojonej w cienkie plasterki, 1/4 szklanki posiekanej kolendry, 1/2 szklanki prażonych płatków migdałowych.

Sos miodowo-winegretowy: 1/3 szklanki oliwy, 2 łyżki octu jabłkowego, 1 i 1/2 łyżeczki musztardy dijon, 1 łyżeczka miodu, ząbek czosnku, łyżeczka soli, 1/4 łyżeczki czarnego pieprzu lub do smaku.

Wykonanie

Pierś kurczaka kroimy wzdłuż na pół, doprawiamy solą czosnkową i pieprzem do smaku. Podsmażamy na dwóch łyżeczkach oliwy na średnim ogniu aż się zrumieni - około 3 minuty z każdej strony. Przekładamy smażoną pierś z patelni na deskę, studzimy przez 5 minut, a następnie kroimy w paski wzdłuż włókien.

Do dużej salaterki wrzucamy posiekaną sałatę rzymską. Na wierzch dokładamy pomidorki koktajlowe pokrojone w połówki, pokrojonego w plasterki ogórka, pokrojone w kostkę mango i awokado, cienko pokrojoną czerwoną cebulę, 1/4 szklanki kolendry. Na koniec dodajemy pokrojonego kurczaka.

Przygotowujemy miodowy sos winegret. Mieszamy składniki sosu w szczelnie zakręconym słoiku. Wstrząsamy porządnie, żeby składniki dobrze się połączyły. Możemy również dokładnie przemieszać składniki w misce. Jeśli nie używamy dressingu od razu, dobrze wstrząsamy tuż przed podaniem. Skrapiamy sosem sałatkę z kurczakiem i awokado.

Następny artykuł