Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami:
Pixabay.com

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami: witaminowa eksplozja smaku

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami to właściwie lekarstwo, tyle że pyszne i kolorowe. Jest niezwykle zdrowa i pożywna, ale też lekka. Nadaje się dla wegetarian i każdego, kto chce być zdrowy i rześki. Poznaj prosty przepis na sałatkę z jarmużem, awokado i truskawkami!

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami: dla kogo?

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami to pyszne, smaczne i lekkie danie dla wegetarian i wszystkich, którym na sercu leży zdrowie własne i bliskich.

Trudno o zdrowsze połączenie – jarmuż, owoce i orzechy to produkty o zbawiennym wpływie na nasz organizm, a sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami to wprost bomba witaminowa. Dobrze jest podawać ją często dzieciom, by zdrowo rosły, i dorosłym, by wyregulowali sobie metabolizm, oczyścili organizm i odsunęli niebezpieczeństwo nowotworów.

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami: na jaką okazję?

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami to znakomity lunch, a większa porcja nada się na wegetariański obiad. Sałatka prezentuje się bardzo dobrze na talerzu, może więc uświetnić bardziej uroczyste posiłki.

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami: ile kalorii?

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami to danie lekkie i zdrowe, oparte o jarmużowy superfood, a także zdrowe owoce i orzechy. Nie ma w niej nic tuczącego i nawet osoby na ścisłej diecie mogą się nią raczyć o każdej porze dnia.

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami: trudność

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami to danie łatwe w przygotowaniu. Trzeba tylko umieć obsługiwać parowar, choć od biedy można też użyć surowego jarmużu po odpowiednio dokładnym przepłukaniu liści.

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami: czas na przygotowanie

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami powstaje szybko. Gotowanie jarmużu na parze, a potem smażenie składników i przygotowanie sosu zajmują tylko po kilka minut. Dodając siekanie składników, można oszacować, że całe przygotowywanie sałatki nie powinno zająć więcej niż 20-25 minut.

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami: składniki (1 porcja)

  • Jarmuż – 100 g
  • Awokado – połówka
  • Truskawki – 3 sztuki
  • Oliwa – 2 łyżeczki
  • Czosnek – 1 ząbek
  • Orzechy włoskie siekane – 2 łyżki
  • Rodzynki lub żurawina – 1 łyżka
  • Sok z cytryny – ½ łyżki
  • Miód – ½ łyżeczki
  • Ser pleśniowy lub feta – kilka kostek

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami: składniki sosu winegret

Bazą sosu jest oliwa, dodatki można dobrać dowolnie. Za kwaśność odpowiada zazwyczaj ocet, ale można dodać np. sok z cytryny.

  • Oliwa z jednego tłoczenia – 3 łyżki
  • Sok z cytryny – 1 łyżeczka
  • Miód – 1 łyżka
  • Imbir starty – 1 łyżeczka
  • Czosnek – 2 ząbki
  • Papryczka chilli (posiekana) – 1/3 sztuki

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami: składniki opcjonalne

  • Warzywa i owoce sezonowe, np. poszatkowana dynia
  • Ocet – 1 łyżka
  • Sól – ¼ łyżeczki

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami: potrzebne przybory

Do przygotowania sałatki z jarmużem, awokado i truskawkami potrzebny będzie parowar do przygotowania jarmużu, patelnia, naczynko do rozrobienia sosu i nóż do siekania składników.

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami: przygotowanie jarmużu

Jarmuż to rodzaj sałaty. Choć wygląda niepozornie, to jeden z tzw. superfoodów, czyli produktów zawierających wyjątkowo dużo witamin, minerałów i składników odżywczych, i mających silny pozytywny wpływ na funkcjonowanie wielu układów ludzkiego organizmu. Jarmuż ma silne właściwości przeciwnowotworowe, wspomaga oczyszczanie organizmu, reguluje pracę serca i układu krążenia, jest dobry dla oczu, chroni przed wrzodami żołądka, zawiera też mnóstwo witaminy C i K. Nie poleca się jarmużu tylko osobom chorym na kamicę szczawianową i mającym problemy z tarczycą. Pozostali powinni pałaszować jarmuż jak najczęściej.

Przed przystąpieniem do przygotowywania sałatki z jarmużem, awokado i truskawkami, kroimy w kostkę ser, tniemy truskawki, szatkujemy orzechy, rodzynki i żurawinę oraz wybieramy miąższ z awokado.

By przygotować jarmuż do naszej sałatki, musimy go umyć, odcedzić, podgotować przez ok. 3 minuty na parze i posiekać, oddzielając wcześniej liście od grubych łodyżek i pieńków. Ważne, by gotować sałatę tylko na parze i tylko 3 minuty, bo rozgotowany jarmuż traci wiele swoich odżywczych właściwości.

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami: smażenie składników

Na patelnię wlewamy oliwę i wrzucamy pokrojony czosnek, siekane orzechy, żurawinę, rodzinki i pozostałe dodatki. Podgrzewamy wszystko, mieszając. Dodajemy jarmuż i smażymy wszystko przez ok. 2 minuty, ciągle mieszając. Doprawiamy składniki solą, pieprzem, miodem i sokiem z cytryny.

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami: ser i owoce

Po 2 minutach smażenia jarmużu zdejmujemy patelnię z ognia. Dodajemy pokrojony w kostkę ser, który zmięknie i nieco rozpuści się od ciepła, a także truskawki i awokado. Wszystko mieszamy.

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami jest już prawie gotowa, ale potrzeba jeszcze sosu. Najprostszy i klasyczny jest sos winegret.

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami: przygotowanie sosu winegret

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami smakuje najlepiej z sosem winegret, czyli prostą do przygotowania zimną polewą na bazie oliwy, najczęściej też octu. Przepisy na sos winegret bywają bardzo różne i można je swobodnie dopasowywać do własnych gustów. Bazowy przepis wymaga po prostu połączenia przygotowanych składników w oliwie. Najlepiej zrobić to w osobnej misce.

Sałatka z jarmużem, awokado i truskawkami: podanie

Sałatkę z jarmużem, awokado i truskawkami przekładamy na talerze i podlewamy sosem winegret.

Następny artykuł