Makaron z cukinią, suszonymi pomidorami i szynką parmeńską
pixabay

Makaron z cukinią, suszonymi pomidorami i szynką parmeńską

Przeróżnego rodzaju pasty to sposób na szybki i przede wszystkim smaczny posiłek. Węglowodany dostarczają niezbędnej energii na resztę intensywnego dnia, a warzywa witamin i składników odżywczych.

Przeróżnego rodzaju pasty to sposób na szybki i przede wszystkim smaczny posiłek. Węglowodany dostarczają niezbędnej energii na resztę intensywnego dnia, a warzywa witamin i składników odżywczych. Zarówno w wersji fit (z oliwą z oliwek) jak i kremowej, makaron z cukinią, suszonymi pomidorami i szynką parmeńską jest daniem obok którego nie można przejść obojętnie.

Pasta z suszonymi pomidorami - składniki


Makaron z cukinią pomidorami suszonymi i szynką parmeńską możesz przygotować naprawdę na wiele sposobów. Do przepisu zaproponowanego przez nas potrzebujesz:

  • 200 g makaronu tagliatelle,
  • Pół cukinii,
  • Pół cebuli,
  • 3 ząbki czosnku,
  • Mleko,
  • Masło,
  • Serek topiony śmietankowy,
  • Szynka parmeńska,
  • Suszone pomidory,
  • Świeża bazylia (z doniczki),
  • Sól, pieprz, gałka muszkatołowa.


Do wersji fit tego dania przygotuj (zamiast sosu):

  • Oliwę z oliwek,
  • Zielone pesto.


Makaron z cukinią i szynka parmeńską — kremowy sos


Biały sos do makaronu przygotuj z rozpuszczonego masła, podgrzanego na patelni oraz mleka. Na rozgrzane masło wrzuć posiekane ząbki czosnku i podsmażaj na małym ogniu. Nie pozwól, aby czosnek się zarumieni, ponieważ wtedy makaron z cukinią pomidorami suszonymi i szynką parmeńską będzie gorzki. Mleko dolewaj stopniowo i nie pozwól aby się zagotowało, ponieważ może się przypalić (lub wykipieć). Najlepiej, jeśli będziesz cały czas mieszać sos aż do zgęstnienia. Nie zajmie to dużo czasu, bo ok. 5 min.


Podczas mieszania dodaj odrobinę soli, świeżo mielonego pieprzu oraz gałki muszkatołowej. Serek topiony porwij na małe kawałki i dodaj do sosu. Dzięki temu będzie nie tylko gęsty, ale nadasz mu aksamitnej faktury.

Masz jeszcze chwilę? Świetnie. W towarzystwie czosnku oraz oliwy z oliwek możesz upiec gałązke pomidorków cherry. Będa soczystą i aromatyczną dekoracją makaronu. Należy pamiętać, że włoskie potrawy uwielbiają połączenie kolorystyczne, kojarzące się bezpośrednio z flagą Włoch. Gałązkę pomidorków cherry piecz przez 15 min w temperaturze 180°C bez termoobiegu.

Cukinia - obierać czy nie?


Wszystko zależy od tego, czy masz młode warzywo czy dojrzałe. Zasada postępowania ze skórką cukinii jest prosta. Im bardziej dojrzała, tym skóra jest twardsza. Jeżeli chcesz mieć pewność, że wszystkie witaminy (których najwięcej znajduje się tuż pod skórką) trafią do Twojego organizmu, wybierz młodą cukinię.

Przygotowanie


Makaron tagliatelle wrzuć do osolonej, wrzącej wody i gotuj przez ok. 7 min, aż będzie al dente. To bardzo ważne, aby pozostał lekko twardy, by w pełni wchłonąć biały sos. Cukinię i suszone pomidory pokrój na drobne kawałki, natomiast szynkę parmeńską porwij na mniejsze kawałki. Ją dodaj na samym końcu, wraz ze świeża bazylią.


Warzywa i na wpół ugotowany makaron wsyp do sosu i zacznij podgrzewać. Składniki ładnie się wymieszają, a ciepło uwolni ich kremowy smak. Tak przygotowane tagliatelle nawiń na duży widelec i w formie gniazdka ułóż na talerzu.

Makaron z cukinią, suszonymi pomidorami i szynką parmeńską — inne przepisy


Wersje fit przepisu na tę włoską pastę można zaaranżować na kilka sposobów. Przede wszystkim zamiana makaronu z pszennego na ciemny potrafi zdziałać cuda na talerzu. Makaron pełnoziarnisty lub gryczany faktycznie zmniejsza kaloryczność potrawy, jednak można pójść o krok dalej. Używając klasycznej obieraczki do warzyw, skrój podłużne cienkie plastry cukinii i sparz w gorącej wodzie. Cukinia zmięknie i w łatwy sposób ułoży się na talerzu, tworząc warzywny makaron zamiast pszennego.


Jako drugiego, kalorycznego problemu, musisz pozbyć się sosu. Proponujemy zastąpić go oliwą z oliwek lub wspomnianym zielonym pesto. Dzięki tej zamianie makaron nie będzie suchy, a wręcz zyska na wartościach odżywczych.


Wreszcie witaminy. Oczywiście cukinia, suszone pomidory oraz szynka parmeńska muszą pozostać jako główne składniki dania. Jednak warto dodać do niego coś jeszcze. Czerwona papryka, bakłażan, rucola lub świeże oregano zagrają w wersji fit idealnie. Dostarczą cennych witamin, które wpływają na kondycje skóry (m.in. A i E) oraz składników mineralnych, tj. potas, magnez, wapń czy żelazo.

Następny artykuł