Kaszotto warzywne świetnie się sprawdzi jako dodatek do mięsa, ale i samodzielne danie
pixabay.com

Kaszotto warzywne

Moda na zdrowe jedzenie sprawiła, że kasze po latach wróciły do łask. To dobrze, bo są zdrowe, pożywne i dają zastrzyk energii. Pośród wszystkich kasz na rynku najzdrowsza jest gryczana. Warto jednak kupować tę niepaloną - białą. Ma ona 4-krotnie większą zawartość przeciwutleniaczy od tradycyjnej palonej kaszy gryczanej. Coraz więcej można spotkać przepisów z kaszą bulgur, komosą ryżową i kuskusem. Jednak popularność kaszy gryczanej też nie spada.

Kasze świetnie łączą się z mięsem, a także doskonale je zastępuje. Przynajmniej raz w tygodniu warto przyrządzić obiad na bazie kaszy. - Gotowanie to tak szeroka dziedzina, że jest w niej miejsce dla wszystkich - mówiła w jednym z wywiadów Anna Starmach. Parafrazując, kasza daje tak szerokie pole do popisów kulinarnych. Każdy znajdzie coś dla siebie. Kaszotto warzywne nadaje się do tego idealnie. Wariacji kulinarnych jest całe mnóstwo - wegetariańskie, warzywne, z mięsem. Z sosami i bez, jako dodatek do ryby, mięsa, ale i samodzielne danie.

Najczęściej kaszotto postrzega się je jako zamiennik ziemniaków, czyli zwykły dodatek do kotleta. A przecież kasza gryczana, jaglana czy pęczak doskonale łączą się z wieloma produktami, tworząc pyszne dania jednogarnkowe. Kaszotto to dobry pomysł na obiad, ale i także jako danie bez innych dodatków. Przedstawiamy trzy różne przepisy z trzema kaszami.

Kaszotto warzywne - pęczak z kurczakiem i marchewką

Czas przygotowania 70 minut, porcja 340 kcal, 4 porcje

Składniki: 1/2 kg mięsa z kurczaka (piersi lub udka bez kości), szklanka mleka, 2 łyżki keczupu, szklanka pęczaku, po 1 cebuli i marchewce, masło, 1/2 papryczki chili, bulion drobiowy, sól, pieprz, przyprawa do zup w płynie

Mięso płuczemy i kroimy na kawałki. Zalewamy mlekiem z keczupem, mieszamy. Odstawiamy do lodówki na 2 godziny. Po tym czasie wyjmujemy mięso z marynaty i osuszamy. Kaszę dokładnie płuczemy na sicie. Siekamy obraną cebulę, a oczyszczoną marchewką kroimy w słupki.

W rondlu rozgrzewamy 2 łyżki masła. Wrzucamy mięso oraz cebulę i podsmażamy na rumiano. Dodajemy kaszę. Całość zalewamy 3 szklankami bulionu. Gotujemy pod przykryciem około 15 minut. Przysmażamy na 2 łyżkach masła marchewkę. Dodajemy do kaszotto i mieszamy. Podlewamy wodą i dusimy około 10 minut. Doprawiamy solą, pieprzem, przyprawą do zup i posiekanym chili.

Kaszotto warzywne - kasza jaglana z jarmużem i pieczarkami

Czas przygotowania 20 minut, porcja 350 kcal, przepis 2 porcje

Składniki: 8-9 dag kaszy jaglanej, oliwa, cebula, 2 ząbki czosnku, 20 dag pieczarek, 2 garści jarmużu, 10 dag sera mozzarella, sól, pieprz, cząber, tymianek.

Kaszę przelewamy wrzątkiem, aby pozbyć się goryczki. W rondlu podsmażamy na łyżeczce oliwy pokrojoną w kostkę cebulę. Dodajemy przeciśnięty przez praskę czosnek, chwilę smażymy razem.

Wrzucamy pokrojone w plastry pieczarki. Wsypujemy kaszę jaglaną. Całość zalewamy szklanką wody i dusimy ok. 15 minut. Sprawdzamy czy woda zbyt szybko nie paruje, w razie potrzeby dolewamy jeszcze trochę gorącej wody.

Pod koniec duszenia wrzucamy liście jarmużu. Ogrzewamy jeszcze 2-3 minuty. Dodajemy startą na tarce o dużych oczkach mozzarellę, cząber, tymianek oraz sól i pieprz.

Kaszotto warzywne - kasza gryczana z jajkiem sadzonym

Czas przygotowania 30 minut, porcja 290 kcal, 4 porcje

Składniki: 20 dag kaszy gryczanej, bulion warzywny, marchewka, mała cukinia, 2 garści szpinaku baby, 4 jajka, olej, sól, pieprz, granulowany czosnek.

Kaszę wsypujemy do czterech kokilek. Zalewamy gorącym bulionem tak, by sięgał 1 cm wyżej od powierzchni kaszy. Wstawiamy kokilki do piekarnika nagrzanego do temperatury 190 stopni. Pieczemy ok. 5 minut.

Marchew obieramy, cukinię starannie myjemy. Warzywa ścieramy na tarce o dużych oczkach. Przesmażamy je chwilę na rozgrzanym oleju. Szpinak płuczemy i odsączamy. Wyjmujemy kokilki. Do kaszy dodajemy cukinię, marchewkę i szpinak. Mieszamy. Doprawiamy solą, pieprzem i czosnkiem. Skrapiamy olejem i pieczemy jeszcze 5 minut.

Po tym czasie wyjmujemy zapiekanki. Pośrodku kaszy robimy niewielkie wgłębienie. Wbijamy jajka, oprószamy solą i pieprzem. Zapiekamy aż jajka się zetną i już możemy zacząć podawać do posiłku.

Następny artykuł