Zasmucająca analiza grudniowych cen żywności
Miniony rok był wypełniony wieloma podwyżkami cen żywności, które odczuli wszyscy Polacy - szczególnie widoczne były w przypadku mięs i tłuszczy. Badacze wzięli pod lupę ceny promocyjne produktów, które jak się okazuje, wcale tak okazyjne w grudniu nie były. W porównaniu do grudnia 2020 r. produkty tłuszczowe zdrożały o 70%, z kolei mięsa o przeszło 25%. Ze wszystkich grup staniały jedynie produkty sypkie.
Ceny widoczne na plakietkach przy produktach w sklepach spożywczych z miesiąca na miesiąc stają się coraz większe. Mnóstwo Polaków z niepokojem patrzy w przyszłość, zastanawiając się, do jakiego poziomu sieci będą przeprowadzać podwyżki. Dane przeanalizowane przez ekspertów nie są podnoszące na duchu.
Raport "Indeks cen promocyjnych w sklepach" autorstwa Uce Reserach, Grupy BLIX i Hiper-Com Poland pokazał, że nawet promocje nie były w grudniu 2021 r. tak duże, jak wcześniej. W analizie wzięto pod lupę prawie 34 tysiące produktów.
Rosnące ceny mięsa, tłuszczu i innych produktów
Największą podwyżkę zauważono na produktach tłuszczowych. Masła, margaryny czy oleje zwiększyły cenę o blisko 70% w grudniu 2021 roku w porównaniu do analogicznego grudnia 2020 roku.
Produkty mięsne są kolejną kategorią, której ceny podniesiono do góry. W ich przypadku w sklepach podwyżka wyniosła około 25%. Z kolei ceny nabiału zwiększono o 21,8%, napojów o 14,1%, a owoców o 11,4%.
Rabaty nie są już atrakcyjne
Promocje obowiązujące w grudniu ub.r. podrożały o średnio 21,9% w porównaniu do 2020 roku. - Wysoka dynamika wzrostu cen promocyjnych wynika z faktu, iż w 2021 roku większość surowców rolnych notowała rekordowe poziomy cenowe. Tak było w przypadku zbóż, roślin oleistych, mleka, wołowiny, drobiu i wielu warzyw - napisano w raporcie.
Ciekawym wnioskiem badaczy jest także fakt, że ceny promocyjne podrożały bardziej niż regularne, bo aż 2,5-krotnie. Oznacza to, że mniejsze podwyżki zaobserwowane zostały na towarach nieobjętych żadnymi akcjami rabatowymi.
Dlaczego wiele rzeczy drożeje?
Rosnąca inflacja, zwiększające się koszty produkcji i logistyki, a także drożejąca energia elektryczna i paliwa kopalniane są największymi powodami, przez które produkty spożywcze są sprzedawane drogo. Marcin Lenkiewicz, jeden z badaczy Grupy BLIX zdradził, że sieci i tak wstrzymywały się z podniesieniem cen do ostatniego momentu, lecz dłużej już nie dają rady.
Sprzedawcy i producenci przerzucają te sumy na klientów, aby móc pozwolić sobie na spokojną działalność. - Sieci handlowe oraz producenci, organizując promocje, nie mogą sobie przecież pozwolić na stratę rentowności - tłumaczy Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.
Jeśli masz ochotę na więcej ciekawych informacji ze świata kulinariów, zajrzyj na naszą stronę. Z tego artykułu dowiesz się, jak zrobić krokiety w waflu bez naleśników. Ten tekst wyjawia sposób na uzyskanie wyjątkowo chrupiących placków ziemniaczanych.
Źródło zdjęcia: Marek BAZAK/East News
Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy
Zachwycająco soczyste żeberka w obłędnym pomidorowym sosie z miodem
Domowa dojrzewająca słonina solona z czosnkiem. Babciny przepis
Bosko wyrośnięte ciasto drożdżowe bez wyrabiania od Ewy Wachowicz
Źródło: swiatrolnika