Smakosze.pl Produkty UOKiK grzmi na klientów, to może być uznane za kradzież. Uważaj co robisz w sklepie
Fot. Shutterstock/1000 Words

UOKiK grzmi na klientów, to może być uznane za kradzież. Uważaj co robisz w sklepie

24 stycznia 2025

Temat zachowań klientów w sklepach wraca w mediach regularnie. O skomentowanie niektórych z nich dziennikarze poprosili Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Wypowiedzieli się także przedstawiciele sieci.

Czy jedzenie to kradzież?

Pracownicy sklepów samoobsługowych – ich tytuł zawodowy brzmi przeważnie kasjer-sprzedawca – to armia ludzi pracujących w dosłownie tysiącach supermarketów i dyskontów . Regularnie wypowiadają się oni dla mediów, opowiadając o irytujących zachowaniach klientów. Choć często wytykają najbardziej skandaliczne lub śmieszne nawyki, wspominają też o najbardziej powszechnych.

Do tych drugich należy zaś „ próbowanie” produktów spożywczych , zanim zostaną one opłacone w kasie. Zjawisko to musi przybierać całkiem pokaźne rozmiary, skoro komentują je zarówno sieci, jak i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK). Wszyscy mówią jednym głosem, choć niektórzy innym tonem.

papierki po cukierkach

Zupa rybna Strzelczyka to mistrzostwo świata. Jej smak przeszedł do historii

UOKiK: podjadanie to kradzież

Kradzież to bardzo mocne słowo. Kojarzymy je zazwyczaj z włamaniem do samochodu albo tajemniczym typem w prochowcu i z czarną opaską na oczach, gracującym w kreskówkach. A już z pewnością nie z sytuacją, kiedy odkręcimy w Biedronce wodę butelkowaną, żeby się jej napić przed zapłaceniem za nią w kasie.

Jednak z prawnego punktu widzenia to także kradzież – korzystanie z produktu przed uiszczeniem zapłaty, które podlega karze.

Produkt nie jest twój, dopóki za niego nie zapłacisz. Jeśli coś zjesz lub wypijesz, zanim zapłacisz, to może to zostać uznane za kradzież – informuje UOKiK, cytowany przez serwis WP Kobieta.

Interia zainteresowała się jednak tym, jak sieci traktują podobne zachowania klientów .

Lidl i Biedronka są wyrozumiałe

I tak, Biedronka poinformowała Interię, że nie mogą wykluczyć „koniecznych działań”, te zaś mogą wiązać się z „dyskomfortem dla klienta”. Podobnie Lidl , którego zdaniem zjedzenie produktu przed zapłaceniem może powodować problemy. Jednak sieć zauważa też, że reguła nie jest pozbawiona wyjątków.

O wystąpieniu przytoczonej sytuacji (zjedzenie bułki przed zakupem - przyp. red.) klient powinien poinformować pracownika sprzedaży przy skanowaniu produktów przy kasie – wyjaśnia sieć Interii.

Podobnie Kaufland zauważa, że czasem otwarcie produktu przed przejściem przez kasę jest zwyczajną potrzebą , jak na przykład kiedy trzeba nakarmić dziecko. Żabka zaś dodaje, że z łatwością zrozumie klienta, który potrzebuje pilnie napić się wody, a dopiero po zaspokojeniu tej potrzeby będzie mógł rozliczyć się w kasie. Jak informuje Interia, w podobnym tonie wypowiadają się też przedstawiciele Eurocashu – firmy, która odpowiada za sieci Delikatesy Centrum, Lewiatan i ABC.

Poznaj aktualne promocje w Biedronce . Wypróbuj też przepis na delikatny gulasz .

odkręcanie butelki

Nie ma lepszego mięsa na gulasz. Zachwyca delikatnością i smakiem
Rybę na obiad podaj inaczej. Chrupiąca posypka będzie hitem
Obserwuj nas w
autor
Przemysław Bociąga

Redaktor portalu Smakosze.pl. Z zawodu dziennikarz, prywatnie miłośnik kuchni i 
kuchennych historii. Pisze i mówi – nie tylko o jedzeniu – w wielu serwisach internetowych 
i drukowanych magazynach. Wszystkożerca.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@smakosze.pl
przepisy porady dieta Show-biznes od kuchni produkty kuchnia smakoszy quizy