Zupa grzybowa
https://pixabay.com/pl/

Zupa grzybowa

Wiele osób unika grzybów, będąc przekonana o ich ciężkostrawności, tymczasem coraz częściej mówi się o ich walorach prozdrowotnych. Odpowiednio przyrządzone nie przeciążają układu pokarmowego, a wręcz są źródłem błonnika, który korzystnie wpływa na funkcje trawienne. Za szczególnie cenne zarówno żywieniowo, jak i smakowo uznaje się grzyby leśne. Warto korzystać z nich szczególnie jesienią, gdy jest na nie sezon. Jedną z prostszych potraw z grzybów jest zupa. Wielbiciele grzybowej mogą cieszyć się jej smakiem również poza sezonem, wykorzystując w kuchni grzyby mrożone lub suszone.

ZUPA GRZYBOWA

SKŁADNIKI:
– 500 g grzybów leśnych (np. borowiki, podgrzybki, kurki) świeżych lub mrożonych
– 1 litr bulionu warzywnego lub chudego bulionu drobiowego
– 400 g ziemniaków (4 średnie)
– 2 średnie marchewki (200 g)
– 2 cebule (ok. 150 g)
– 2-3 ząbki czosnku
– oliwa z oliwek (ok. 1 łyżka)
– 2 łyżki masła (najlepiej klarowanego)
– 50 ml śmietanki 18% (3 łyżki)
– 1 łyżeczka suszonego rozmarynku
– garść świeżego koperku
– sól i pieprz (do smaku).

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA
1. Jeśli korzystamy ze świeżych grzybów, należy najpierw dokładnie oczyścić je, opłukać i pokroić na mniejsze kawałki. W przypadku grzybów mrożonych – etap ten pomijamy.
2. Cebule pokroić w drobną kostkę, czosnek rozdrobić i delikatnie podsmażyć na niewielkiej ilości oliwy. Dodać grzyby i dusić około 20 minut.
3. W między czasie obrać i umyć ziemniaki oraz marchew. Ziemniaki pokroić w kostkę, marchew – w kostkę lub plasterki. Warzywa zalać bulionem i gotować 10-15 minut, aż zmiękną.
4. Dodać podduszone grzyby z cebulą, masło oraz rozmaryn. Doprawić solą (niekoniecznie, jeśli bulion jest wystarczająco słony) i pieprzem. Całość zagotować.
5. Na koniec zaprawić zupę śmietaną. – Śmietanę wlać do kubka lub miseczki i połączyć z około pół szklanki wywaru z zupy. Dodać do garnka z zupą i zamieszać. Przed podaniem posypać zupę koperkiem.

UWAGI
*** Grzyby same w sobie mają sporo smaku, dlatego do przyrządzenia z nich zupy zaleca się użycie delikatnego w smaku bulionu warzywnego lub drobiowego. Bulion możemy też zastąpić wodą – kompozycja składników jest i tak wystarczająco urozmaicona, by uzyskać odpowiednio bogaty smak zupy. Jeśli nie korzystamy z bulionu możemy ewentualnie dodatkowo uwzględnić w zupie pokrojony w kostkę kawałek selera i pietruszki.
*** Świeże grzyby można zastąpić suszonymi (500 g grzybów świeżych odpowiada 60-80 g grzybów suszonych). Grzyby suszone należy dzień wcześniej przelać wrzątkiem (nie za dużo, tylko tyle by pozbyć się ewentualnych zanieczyszczeń), zalać 2 szklankami wody i pozostawić na noc do namoczenia. Płyn, w którym moczyły się grzyby ma w sobie sporo aromatu, dlatego nie należy go wylewać tylko użyć do zupy (odpowiednio zmniejszając ilość bulionu lub wody).
*** Zupę grzybową często się zabiela mieszaniną mąki i wody dla uzyskania bardziej kremowej konsystencji. Jeśli wolimy gęstsze zupy możemy też przed dodaniem grzybów zmiksować część ziemniaków z zupy z wywarem (wystarczy ok. 1 szklanka) i dodać z powrotem do zupy wraz z śmietaną na koniec gotowania.
*** Typowym dodatkiem do zupy grzybowej jest również makaron. Na podaną ilość składników wystarczy 100 g makaronu (mogą być świderki, rurki, łazanki). Dodając makaron, rezygnujemy już z ziemniaków lub zmniejszamy ich ilość o połowę.
*** Potrawa będzie łagodniejsza dla układu pokarmowego, jeśli zrezygnujemy z podsmażania grzybów i po prostu ugotujemy je wraz z warzywami. Dodatkowo możemy uczynić zupę lżejszą, rezygnując z masła lub zmniejszając jego dodatek. Śmietanę z powodzeniem można zastąpić jogurtem naturalnym. To pozwoli zmniejszyć zawartość tłuszczu w potrawie.


ZUPA GRZYBOWA II (wesja fit z jogurtem)

SKŁADNIKI:
– 500 g grzybów leśnych (np. borowiki, podgrzybki, kurki) świeżych lub mrożonych
– 300 g ziemniaków (3 średnie)
– 2 średnie marchewki (200 g)
– 1 korzeń pietruszki
– kawałek selera
– 1 duża cebula (ok. 100 g)
– 2-3 ząbki czosnku
– oliwa z oliwek (ok. 1 łyżka)
– 80 ml jogurtu naturalnego (1/3 szkl.)
– 1 łyżeczka suszonego rozmarynku
– garść świeżego koperku
– sól i pieprz (do smaku).

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA
1. Do garnka wlać 1 litr wrzącej wody. Dodać oczyszczone w pokrojone grzyby, a po 10 minutach pokrojone w kostkę ziemniaki, marchew, pietruszkę i seler. Gotować kolejne 10-15 minut, aż warzywa zmiękną.
2. Dodać zeszklone z niewielkiej ilości oliwy cebulę oraz czosnek. Przyprawić rozmarynem, solą i pieprzem. Całość zagotować.
3. Na koniec zaprawić zupę jogurtem wymieszanym z 1/2 szkl. wywaru. Gotowe danie posypać posiekanym koperkiem.

Następny artykuł