Lidl testuje w swoich placówkach nowy rodzaj automatów. Klienci już teraz zgłaszają wątpliwości
Sieci handlowe przygotowują się do przyszłorocznej zmiany w prawie. Każda firma testuje rozwiązania, które spełniają wymogi nadchodzącego systemu kaucyjnego. Lidl sprawdza możliwości swoich automatów, ale wywołuje to zastrzeżenia klientów.
Nadchodzi system kaucyjny
System kaucyjny może okazać się rewolucją w polskim handlu. Właściwie wygląda na to, że ta rewolucja nadeszła wcześniej. Choć wygodnie butelki i puszki mamy móc zwrócić od początku 2025 roku , sieci handlowe testują rozwiązania na żywym organizmie – w testowych lokalizacjach w swoich sklepach.
System ma być bowiem możliwie prosty dla klientów. To na sklepach ciąży obowiązek umożliwienia im zwrotu opakowania . Kaucja ma być marchewką dla konsumentów, ale kij wisi nad głowami sklepów: te największe nie mają wyboru, czy zaoferować możliwość skupu butelek i puszek, po prostu muszą to robić. Każdy więc będzie się starał wprowadzić jak najlepsze dla siebie rozwiązanie.
Lidl testuje automaty
Lidl stopniowo wydłuża listę swoich obiektów, gdzie można skorzystać z butelkomatu. Jak w styczniu informował serwis Interia Biznes, już wtedy odpowiedzialne były one za zwrot 100 tys. zł do kieszeni klientów. Butelkomatów było wtedy 21 .
Jednak mechanizm, według którego działają automaty do recyklingu, wzbudza kontrowersje . Za każdą oddaną butelkę klienci dostają bowiem nie zwrot pieniędzy , ale kupon na zakupy , o wartości pięciu groszy od sztuki. Niektórzy klienci uznają takie rozwiązanie za niezbyt uczciwe.
Butelkomaty recyklingowe Lidla krytykowane
W połowie kwietnia 2024 sieć butelkomatów Lidla liczy już ponad 50 lokalizacji, najwięcej z nich w Poznaniu. Ale kiedy o rozszerzeniu tego zbioru poinformowała Wirtualna Polska, w komentarzach pojawiła się krytyka. Klienci wytykają sklepowi, że takie podejście do kaucji nie jest uczciwe .
skoro mam płacić więcej np. za wodę w butelce to powinienem dostać różnicę gdy oddam ją do automatu i to w formie gotówkowej nie żadne rabaty czy upusty bo może nie będę chciał w tym sklepie robić kolejnych zakupów. Kaucja = zwrot – napisał jeden z nich.
Ktoś inny dodał, że system z łatwością można przeszczepić z krajów, w których z powodzeniem stosowany jest od lat:
i znowu kombinowanie jak koń pod górę i odkrywanie Ameryki. Niech w końcu ktoś decyzyjny pojedzie do Szwecji i zapozna się z systemem zautomatyzowanego przyjmowania opakować szklanych, plastikowych w punktach umieszczonych obok marketów – zauważyła osoba komentująca. (Pisownia obu komentarzy oryginalna – red.)
Klienci zwracają także uwagę, że w ich ulubionej lokalizacji zwrotomaty mogą nie działać nawet całymi tygodniami . Ten problem może znaleźć rozwiązanie, kiedy podobne automaty będą pod każdym sklepem każdej sieci w Polsce i łatwo będzie o alternatywę dla zepsutego urządzenia. Znacznie trudnej jednak naprawić źle zaprojektowany system.
Poznaj też z bliska sezonowy skarb – rabarbar i dowiedz się, jak odróżnić jadalny mniszek od polnego mlecza .