Smakosze.pl Porady Lidl testuje w swoich placówkach nowy rodzaj automatów. Klienci już teraz zgłaszają wątpliwości
Fot. Shutterstock/Wirestock Creators

Lidl testuje w swoich placówkach nowy rodzaj automatów. Klienci już teraz zgłaszają wątpliwości

16 kwietnia 2024

Sieci handlowe przygotowują się do przyszłorocznej zmiany w prawie. Każda firma testuje rozwiązania, które spełniają wymogi nadchodzącego systemu kaucyjnego. Lidl sprawdza możliwości swoich automatów, ale wywołuje to zastrzeżenia klientów.

Nadchodzi system kaucyjny

System kaucyjny może okazać się rewolucją w polskim handlu. Właściwie wygląda na to, że ta rewolucja nadeszła wcześniej. Choć wygodnie butelki i puszki mamy móc zwrócić od początku 2025 roku , sieci handlowe testują rozwiązania na żywym organizmie – w testowych lokalizacjach w swoich sklepach.

System ma być bowiem możliwie prosty dla klientów. To na sklepach ciąży obowiązek umożliwienia im zwrotu opakowania . Kaucja ma być marchewką dla konsumentów, ale kij wisi nad głowami sklepów: te największe nie mają wyboru, czy zaoferować możliwość skupu butelek i puszek, po prostu muszą to robić. Każdy więc będzie się starał wprowadzić jak najlepsze dla siebie rozwiązanie.

automat do zwrotu
fot. Canva
Zapomnij o smażeniu placków ziemniaczanych. Ten patent jest 100 razy lepszy

Lidl testuje automaty

Lidl stopniowo wydłuża listę swoich obiektów, gdzie można skorzystać z butelkomatu. Jak w styczniu informował serwis Interia Biznes, już wtedy odpowiedzialne były one za zwrot 100 tys. zł do kieszeni klientów. Butelkomatów było wtedy 21 .

Jednak mechanizm, według którego działają automaty do recyklingu, wzbudza kontrowersje . Za każdą oddaną butelkę klienci dostają bowiem nie zwrot pieniędzy , ale kupon na zakupy , o wartości pięciu groszy od sztuki. Niektórzy klienci uznają takie rozwiązanie za niezbyt uczciwe.

Butelkomaty recyklingowe Lidla krytykowane

W połowie kwietnia 2024 sieć butelkomatów Lidla liczy już ponad 50 lokalizacji, najwięcej z nich w Poznaniu. Ale kiedy o rozszerzeniu tego zbioru poinformowała Wirtualna Polska, w komentarzach pojawiła się krytyka. Klienci wytykają sklepowi, że takie podejście do kaucji nie jest uczciwe .

skoro mam płacić więcej np. za wodę w butelce to powinienem dostać różnicę gdy oddam ją do automatu i to w formie gotówkowej nie żadne rabaty czy upusty bo może nie będę chciał w tym sklepie robić kolejnych zakupów. Kaucja = zwrot – napisał jeden z nich.

Ktoś inny dodał, że system z łatwością można przeszczepić z krajów, w których z powodzeniem stosowany jest od lat:

i znowu kombinowanie jak koń pod górę i odkrywanie Ameryki. Niech w końcu ktoś decyzyjny pojedzie do Szwecji i zapozna się z systemem zautomatyzowanego przyjmowania opakować szklanych, plastikowych w punktach umieszczonych obok marketów – zauważyła osoba komentująca. (Pisownia obu komentarzy oryginalna – red.)

Klienci zwracają także uwagę, że w ich ulubionej lokalizacji zwrotomaty mogą nie działać nawet całymi tygodniami . Ten problem może znaleźć rozwiązanie, kiedy podobne automaty będą pod każdym sklepem każdej sieci w Polsce i łatwo będzie o alternatywę dla zepsutego urządzenia. Znacznie trudnej jednak naprawić źle zaprojektowany system.

Poznaj też z bliska sezonowy skarb – rabarbar i dowiedz się, jak odróżnić jadalny mniszek od polnego mlecza .

butelkomat
fot. Canva
Koniec z przychodzeniem do restauracji z laptopem? Decyzje lokali budzą emocje
Nikt nie wierzy, że sam piekę do ciasto. Smakuje i wygląda jak z cukierni
Obserwuj nas w
autor
Przemysław Bociąga

Redaktor portalu Smakosze.pl. Z zawodu dziennikarz, prywatnie miłośnik kuchni i 
kuchennych historii. Pisze i mówi – nie tylko o jedzeniu – w wielu serwisach internetowych 
i drukowanych magazynach. Wszystkożerca.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: jakub.kossakowski@smakosze.pl
przepisy porady dieta Show-biznes od kuchni produkty kuchnia smakoszy quizy