Polacy uwielbiają tę słodycz. Trudno uwierzyć ile zjadamy jej rocznie
Polacy przodują w rozmaitych dziedzinach życia. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że jako naród plasujemy się w czołówce, jeśli chodzi o spożycie czekolady. Na przeciętnego mieszkańca kraju przypada prawie 6 kg słodkiego wyrobu rocznie. W dodatku wartość ta systematycznie rośnie.
Polacy uwielbiają czekoladę
W zeszłym tygodniu obchodziliśmy Światowy Dzień Czekolady. Pomimo nieustających podwyżek nie odmawiamy sobie słodkiej kostki od czasu do czasu. Ich łączna waga sumuje się aż do 5,7 kg w ciągu roku. Wszystko wskazuje na to, że do 2027 roku wartość ta wzrośnie średnio o kolejne 500 g.
Zapomnij o ziemniaczanych. Wachowicz robi placki z niezwykle zdrowego warzywaIle warty jest przemysł czekoladowy w Polsce?
Według Euromonitora polski rynek czekolady ma się wyjątkowo dobrze. Mało tego, jego wartość sukcesywnie wzrasta. Wątpliwości co do jego kondycji nie ma Anna Garmada, dyrektor generalny w firmie zajmującej się produkcją słodyczy reklamowych.
Raporty finansowe oraz najświeższe prognozy analityków napawają optymizmem i zachęcają do tworzenia śmiałych planów dalszego rozwoju
-dzieli się spostrzeżeniami kobieta w komentarzu dla Strefy Biznesu.
Rynek czekolady ma się dobrze w skali światowej. Wzrost na poziomie 5-6 procent najpewniej utrzyma się przez kolejne kilka lat. Polska na tym tle radzi sobie wyjątkowo dobrze i wypada imponująco zarówno na tle obszaru Europy Wschodniej, jak i Unii Europejskiej.
Moje obserwacje mają potwierdzenie w danych z Eurostatu, który w ostatnich raportach plasuje nasz kraj na piątej pozycji pod względem produkcji, a na czwartej w kontekście eksportu czekolady. Zawężając kryteria geograficzne do obszaru Europy Wschodniej, wysuwamy się na pierwszą pozycję, będąc największym czekoladowym rynkiem tego regionu. Osobiście uważam, że nie tylko jesteśmy w trendzie, ale też nasza innowacyjność wykracza daleko ponad średnią europejską
-wylicza Anna Garmada.
Aby zobrazować skalę wspomnieć warto, że rocznie nasze granice opuszcza aż 295 tysięcy ton smakołyku.
Jaką czekoladę Polacy zajadają najchętniej?
Na rynku dostępne jest wiele wariantów czekolady. Wśród nich warto wymienić czekolady deserowe, białe, z nadzieniem, a nawet rubinowe i roślinne. Polacy najchętniej jednak sięgają po klasyczną czekoladę mleczną. W jakiej formie najczęściej ją spożywamy?
Według raportu Nielsena statystyczny Polak najczęściej sięga właśnie po klasyczne i sprawdzone rozwiązania, czyli tabliczkę czekolady (28,2 proc. rynku) lub czekoladowe praliny (27,2 proc. rynku), a w dalszej kolejności po batoniki, wafelki i czekoladowe figurki
-informuje Anna Garmada
Ekspertka dodaje też, że coraz częściej stawiamy na jakość, a nie na ilość. Uważniej studiujemy etykiety i zwracamy większą uwagę na to, co kupujemy. Nie zmienia to faktu, że bardzo ważną rolę odgrywa nadal smak produktu.
Od dłuższego czasu obserwujemy wzrost zainteresowania produktami roślinnymi. Popyt na czekolady plant-based stale rośnie i wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie ten segment czekoladowego rynku będzie się intensywnie rozwijał
-uzupełnia informacje ekspertka.
Po chwili dodaje, że klienci coraz częściej przejawiają też zainteresowanie etyczną i ekologiczną stroną produkcji żywności. Dokładnie sprawdzają etykiety i nie boją się zadawać niewygodnych czasem pytań.
Jakie zatem perspektywy roztaczają się przed polskim rynkiem czekolady? Wszystko wskazuje na to, że dobra passa utrzyma się przynajmniej przez najbliższe kilka lat. Aby z niej skorzystać, producenci muszą wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i prowadzić uczciwy biznes oferujący produkty wysokiej jakości. Nie mogą też zapominać o tej części klientów, która ze swojej diety chce wyeliminować wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego.
Lepiej sprawdź skąd bierze się charakterystyczny biały nalot na czekoladzie. W popularnym dyskoncie znajdziesz słodką tabliczkę z zaskakująco dobrym składem.
Źródło: Strefa Biznesu, Portal Spożywczy