Domowy koktajl z borówek – skarbnica witamin
pixabay.com

Domowy koktajl z borówek – skarbnica witamin

Koktajle owocowe to świetny pomysł na zdrowe i pożywne drugie śniadanie lub alternatywę dla wysokokalorycznego deseru. W tym wymiarze wyjątkowo atrakcyjnie prezentuje się koktajl z borówek. Wyrazisty w smaku, orzeźwiający, poprawiający samopoczucie, a to nie wszystkie jego zalety. Można go przygotować na mleku, również roślinnym, a także połączyć z innymi owocami. Koktajl z borówek warto zabrać ze sobą do pracy lub szkoły – a nawet poczęstować nim gości. Jak przygotować pyszny koktajl z borówek?

Składniki do przygotowania koktajlu z borówek

Koktajl z borówek robi się szybko i w prosty sposób. W podstawowej wersji do tego celu będziemy potrzebować następujących składników:

  • Borówka amerykańska – 1 szklanka,
  • Mleko – 0,5 szklanki,
  • Jogurt naturalny – 0,5 szklanki,
  • Miód – 1 łyżeczka.

Składniki wystarczą do przygotowania porcji koktajlu z borówek dla jednej osoby. Mleko może być odtłuszczone lub pełnotłuste, w zależności od tego, jakie preferujemy. W wersji dla wegan z powodzeniem zastąpimy je mlekiem roślinnym – migdałowym, kokosowym, sojowym lub owsianym. Podobnie jogurt – również może być pochodzenia roślinnego, przy czym najlepiej będzie smakował wykonany samodzielnie w domu z wybranego mleka wegańskiego. Jogurt w razie potrzeby zastąpi kefir lub maślanka – wszystko zależy od tego, który typ nabiału lubimy najbardziej. Jedynym składnikiem koktajlu z borówek, który w wersji dla wegan nie znajduje swojego odpowiednika, jest miód. W takiej sytuacji należy zastosować słodzik dopuszczalny w diecie roślinnej – ewentualnie nie dodawać go wcale, jeśli kwaskowaty smak koktajlu nie będzie nam przeszkadzał.

Jak zrobić koktajl z borówek?

Przygotowanie koktajlu z borówek jest ekstremalnie proste. Umyte i osuszone borówki amerykańskie umieszczamy w blenderze, dodajemy pozostałe składniki i miksujemy. Jeśli chcemy, aby był bardziej pożywny – kiedy jego zadaniem ma być na przykład zastąpienie posiłku, można przed zblendowaniem dodać łyżkę tahini, czyli pasty sezamowej, którą również można przygotować samodzielnie w domu. Świetnie sprawdzi się też dodatek w postaci połówki banana lub garści jagód. Warto pamiętać o takim dobieraniu składników, aby poszczególne smaki nie „kłóciły” się ze sobą.

Jak podawać koktajl z borówek?

Nie będzie odkrywczym stwierdzenie, że odpowiednie podanie, zarówno jedzenia, jak i napojów, czyni je bardziej atrakcyjnymi, również pod względem smakowym. Nie inaczej jest w przypadku koktajlu z borówek. Bez względu na to, czy przygotowujemy go tylko dla siebie, dla całej rodziny, czy dla gości, warto zadbać o to, by ciekawie się prezentował. Wykorzystajmy do tego celu oryginalny kieliszek o dużej pojemności lub kubek przypominający słoik. Aby nie pobrudzić ust, można dodać grubą słomkę (cienka mogłaby utrudnić picie gęstego płynu). Na wierzch położyć owoce – borówki, maliny i jeżyny, przy czym latem, w trakcie upałów, warto najpierw włożyć je do zamrażarki, dzięki czemu koktajl z borówek będzie jeszcze bardziej orzeźwiający. Ukoronowaniem tej kolorowej kompozycji będą listki świeżej mięty.

Koktajl z borówek na upały

Mrożenie owocowych dodatków do koktajlu z borówek to nie jedyny sposób na przygotowanie chłodzącego napoju na lato. Czasem potrzebujemy mocniejszego orzeźwienia, a możemy je sobie zapewnić, jeśli przed zmiksowaniem składników zamrozimy mleko lub jogurt w foremkach na kostki lodu. Inna opcja, odpowiednia również dla osób, które chcą uniknąć stosowania jakiegokolwiek mleka, to zblendowanie owoców z kostkami lodu, przygotowanymi wcześniej z wody mineralnej. Wodę można zastąpić sokiem z jagód lub innych owoców, które będą się dobrze komponowały z borówkami.

Koktajl z borówek jako smoothie bowl

Smoothie bowl to świetna propozycja śniadaniowa, a jednocześnie dobra alternatywa dla owsianki, której niektórzy po prostu nie lubią. Jest to miseczka wypełniona owocowym smoothie, czyli koktajlem, z dodatkiem kawałków owoców, różnych rodzajów orzechów, jagód goji i nasion chia (w dowolnych konfiguracjach). Koktajl z borówek sprawdzi się w doskonale w tym wydaniu, jednak warto przy tym zadbać o gęstszą konsystencję napoju podczas przygotowania, czyli dodać gęsty jogurt zamiast mleka – na przykład typu greckiego.

Następny artykuł