Sprzedawca ma ten obowiązek, sanepid nie ma wątpliwości. Polacy nawet o tym nie wiedzą

Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) wyjaśnił zasady sprzedaży produktów spożywczych przez Internet. Wskazał przy tym, jaki obowiązek spoczywa na sprzedawcy. Niespełnienie wymogu jest równoznaczne z naruszeniem przepisów. Konsumenci nie mają o tym pojęcia, a przez to mogą zostać oszukani.
GIS dla bezpieczeństwa
GIS, potocznie nazywany sanepidem, jest instytucją, która dba o bezpieczeństwo sanitarne Polaków, ale też o spożywaną przez nich żywność. Inspektorat nie tylko kontroluje towary, ale też działa prewencyjnie, ostrzegając przez swoją stronę internetową o wycofanych ze sprzedaży produktach spożywczych.
Niedawno GIS zabrał głos w sprawie etykiet artykułów sprzedawanych przez sklepy internetowe. Okazuje się, że na sprzedawcach ciąży obowiązek, o którym mało kto wie, a przez mało kto się mu podporządkowuje. To spory błąd, który może prowadzić do nieuczciwych praktyk wobec konsumenta.

Etykieta na jedzeniu jest najważniejsza
Sprawę etykiet wyjaśnijmy na obrazowym przykładzie. Wybierając się na zakupy do sklepu stacjonarnego, każdy z klientów ma możliwość sprawdzenia etykiety, a co za tym idzie składu kupowanego produktu. Robiąc zakupy spożywcze przez Internet, w ostatnich latach jest to coraz popularniejsza metoda zaopatrywania lodówki, konsumenci są pozbawieni tej możliwości. Nie mogą przecież wziąć produktu w dłonie i dokładnie zapoznać się z jego etykietą.
Dalsza część tekstu pod filmem.
Z tego też powodu wprowadzono przepis, który wymusza na sprzedawcach podanie dokładnej treści etykiety. Przypomina o tym sanepid, który jest świadom, że wielu sprzedających nie ma o tym pojęcia. Obowiązek reguluje artykuł 9 rozporządzenia Unii Europejskiej nr 1169/2011.

Co sprzedawca powinien umieścić na etykiecie?
GIS nie tylko wspomniał o tym przepisie, ale też udzielił konsumentom informacji o tym, co powinno znaleźć się w opisie sprzedawanego w sieci produktu. Treść podanych informacji musi pokrywać się z tymi podanymi na etykiecie.
Internetowy sprzedawca ma obowiązek podać:
- nazwę żywności;
- wykaz składników;
- wszelkie składniki i substancje powodujące alergie lub reakcje nietolerancji;
- ilość określonych składników lub kategorii składników;
- ilość żywności netto;
- datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia;
- wszelkie specjalne warunki przechowywania lub warunki użycia;
- nazwę firmy i adres podmiotu działającego na rynku spożywczym, o którym mowa w art.8 ust. 1;
- kraj lub miejsce pochodzenia w przypadku przewidzianym w art. 26;
- instrukcję użycia, w przypadku, gdy w razie braku takiej instrukcji odpowiednie użycie danego środka byłoby utrudnione;
- w odniesieniu do napojów o zawartości alkoholu większej niż 1,2% objętościowo, rzeczywista zawartość alkoholu;
- informacje o wartości odżywczej.
Brak, którejś z powyższych informacji stanowi naruszenie przepisów.
Co ciekawe, sprzedawca nie musi podawać tych informacji w wypadku ziół i przypraw.






































