Wyszukaj w serwisie
przepisy porady dieta Show-biznes od kuchni produkty kuchnia smakoszy quizy
Smakosze.pl > Produkty > Ta praktyka jest bardzo częsta w Biedronce. Dyskont otrzymał za nią ogromną karę
Katarzyna Rachańska
Katarzyna Rachańska 30.06.2023 14:14

Ta praktyka jest bardzo częsta w Biedronce. Dyskont otrzymał za nią ogromną karę

kara dla Biedronki
East News, Canva/Marcin Jucha

Sąd Apelacyjny utrzymał w mocy wyrok dla spółki Jeronimo Martins Polska - właściciela sieci sklepów Biedronka. To oznacza, że popularna sieć handlowa musi zapłacić 115 mln zł. Proceder, za który Biedronka została ukarana - jest bardzo częsty. Spotkałeś się z nim?

Biedronka zapłaci 115 mln zł kary

Sąd Apelacyjny oddalił apelację spółki Jeronimo Martins Polska. To oznacza tylko jedno - sieci dyskontów musi zapłacić 115 mln zł. Tę informację przekazał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na ich Twitterze czytamy:

⅓ ceny w kasie wyższa niż umieszczona na półce lub brak informacji o cenie produktu? To praktyki niezgodne z prawem. Sąd Apelacyjny potwierdził decyzję prezesa UOKiK i oddalił apelację spółki Jeronimo Martins Polska- właściciela sieci Biedronka

Kara na Biedronkę została nałożona 2020 roku przez prezesa UOKiK - Tomasza Chróstnego. Kara opiewała na 115 mln zł. Do urzędu napływały liczne skargi konsumentów oraz informacje z Wojewódzkich Inspektoratów inspekcji Handlowej. Te dotyczyły nieprawidłowego zamieszczania cen w popularnej sieci.

Otworzyła opakowanie ryżu z Lidla i zamarła. Od razu wszystko nagrała, to już jest plaga

Setki skarg, czyli ceny się nie zgadzają

Jak informuje Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, proceder był stosowany na bardzo szeroką skalę. Prezes przekazał w komunikacie:

Setki sygnałów dotyczyły wyższych cen w kasie niż na sklepowych półkach lub braku cen przy towarze.

Taka praktyka trwała od co najmniej 2016 roku. Gdy UOKiK wszczął postępowanie w tej sprawie, w 2019 roku- dopiero właściciele Biedronki próbowali zażegnać stwierdzone nieprawidłowości. Sąd Apelacyjny oddalił apelację Biedronki, tym samym przyznał rację prezesowi UOKiK. W komunikacie czytamy:

Niedopuszczalne jest naliczanie konsumentom ceny wyższej niż widoczna przy produkcie, a obowiązkiem spółki jest prawidłowe oznakowanie ceną wszystkich produktów na półce

Biedronka wprowadzała klientów w błąd

Tomasz Chróstny przekazał we wcześniejszym komunikacie. Podkreślał, jak wielkie znaczenie ma cena dla klientów:

Cena jest jednym z najważniejszych kryteriów, jakimi kierują się konsumenci przy wyborze produktów. Niedopuszczalne jest wprowadzenie konsumentów w błąd, co do właściwej ceny towarów

Tomasz Chróstny dalej wyjaśniał:

W przypadku Biedronki klienci płacili przez długi czas najczęściej więcej, niż wynikało to z ceny na sklepowych półkach. Nie zawsze mieli tego świadomość.

Wyrok Sąd Apelacyjnego jest prawomocny. Pisaliśmy o skandalicznym zachowaniu klientów Biedronki.  Informowaliśmy o promocjach w Biedronce.

https://twitter.com/UOKiKgovPL/status/1673702694869950466/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1673702694869950466%7Ctwgr%5Eb525e5e9191e6d98d5ad74a3672e323170085205%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.rp.pl%2Fkonsumenci%2Fart38663221-gigantyczna-kara-dla-biedronki-jest-prawomocny-wyrok

Źródło: money.pl, rp.pl, Twitter/UOKiK