Briam
Canva

Briam: wegetariańska zapiekanka krok po kroku

Briam to połączenie warzyw i przypraw, które w efekcie daje smaczne, zdrowe i atrakcyjnie wyglądające danie. Briam nada się na lunch, na obiad i na dodatek do obiadu. Poznaj łatwy i szybki przepis na zapiekankę warzywną briam!

Briam: dla kogo?

Briam to wegetariańska zapiekanka warzywna rodem z Grecji (co można poznać po serze feta), lekka i zdrowa, do tego dość prosta w przygotowaniu. To smaczny i pełen witamin posiłek dla każdego, zwłaszcza amatorów pieczonych warzyw. Szczególnie dobrze posłuży dzieciom, którym w smacznej zapiekance przemycić można wiele cennych witamin i składników odżywczych.


Dzięki wykorzystaniu wodnistych warzyw, składniki zapiekanki briam nie tyle pieką się, co gotują na parze. Dzięki temu zachowują swój smak i aromat. Briam oferuje całą paletę smaków – cukinia jest słodka, pomidory kwaskowe, oliwa gorzkawa, a bakłażany mają smak umami (piąty smak, dopiero niedawno wyodrębniony).

Briam: na jaką okazję?

Briam to doskonałe, wegetariańskie danie, które może pełnić rolę samodzielnego posiłku lub dodatku do obiadu. Briam po odgrzaniu nada się na lunch do pracy, na romantyczną kolację czy nawet danie piknikowe.

Briam: ile kalorii?

Briam to danie sycące, na bazie ziemniaków, z dodatkiem sera feta. Dokładna ilość kalorii zależy od proporcji składników i wielkości porcji, briam nie jest jednak ciężki, nie wbija w krzesło i nie powinien być wykluczany z diety. Duża ilość pieczonych warzyw sprawia, że to wyjątkowo zdrowe danie.

Osoby szczególnie dbające o linie mogą zrezygnować z sera feta i zjeść mniejszą porcję zapiekanki briam.

Briam: trudność

Briam to danie łatwe do przygotowania. Trzeba tylko umieć obsługiwać piekarnik i kroić warzywa.

Briam: czas na przygotowanie

Składniki do zapiekanki briam przygotowuje się i układa dość szybko, ale pieczenie trwa 1,5 godziny.

Briam: składniki (ok. 3 porcje)

  • Ziemniaki – 500 g
  • Cukinia – 3 małe sztuki, łącznie ok. 600 g
  • Ser feta – 200 g
  • Bakłażan – 1 sztuka (lub 2 czerwone papryki)
  • Pomidor – 2 sztuki
  • Cebula – 1 sztuka
  • Czosnek – 2 ząbki
  • Listki oregano – wedle uznania
  • Sól – ½ łyżeczki
  • Pieprz – ½ łyżeczki
  • Oliwa z oliwek niefiltrowana – 4 duże łyżki
  • Woda – ½ szklanki
  • Briam: składniki opcjonalne
  • Cukier – ½ łyżeczki

Briam: potrzebne przybory

Do przygotowania zapiekanki briam potrzebny będzie ostry nóż, forma do pieczenia i piekarnik. Jeśli przygotowujemy wersję z trzech warstw (patrz niżej), potrzebny będzie też blender.

Briam: przygotowania wstępne

By zrobić zapiekanką warzywną briam, musimy zawczasu wykona kilka czynności.

Po pierwsze, przygotowujemy formę do pieczenia dość dużą, by pomieścić nasze danie, najlepiej o wymiarach 20 x 30 cm. Smarujemy ją oliwą.

Po drugie, obieramy i kroimy ziemniaki w talarki, a pomidory, cukinie i bakłażana w plastry. Cebulę siekamy na drobno.

Briam: pierwsza warstwa

Briam to zapiekanka warzywna, złożona z czterech warstw składników, z których każdą należy doprawić i skropić oliwą.

Po pokrojeniu ziemniaków możemy przystąpić do położenia pierwszej warstwy zapiekanki briam. Na formie do pieczenia układamy ziemniaczane talarki. Wokół nich wylewamy pół szklanki wody. Ziemniaki przyprawiamy solą i czosnkiem, skrapiamy oliwą i posypujemy listkami oregano.

Briam: druga warstwa

Druga warstwa zapiekanki briam składa się z połowy plastrów cukinii i całego pokrojonego bakłażana. Przyprawiamy je solą, pieprzem i czosnkiem, skrapiamy oliwą i posypujemy listkami oregano.

Briam: trzecia warstwa

Trzecia warstwa zapiekanki briam składa się z reszty cukinii, reszty czosnku i cebuli. Znowu doprawiamy solą i pieprzem, skraplamy oliwą i posypujemy oregano.

Briam: czwarta warstwa

Czwarta warstwa zapiekanki briam składa się z plastrów pomidorów. Je także posypujemy solą, pieprzem, oregano i skrapiamy oliwą.

Briam: pieczenie

Kiedy cztery warstwy zapiekanki briam są już gotowe, wstawiamy formę do piekarnika i pieczemy pod przykryciem w temperaturze 200 stopni Celsjusza przez 1,5 godziny. Po upływie godziny powinniśmy zdjąć pokrywkę z formy do pieczenia. Dzięki temu warzywa skarmelizują się, zachowają zwartą konsystencję, a ich smaki wyostrzą się i pozostaną niezmieszane.

Briam: podanie

Ddy zapiekanka się upiecze, możemy przełożyć ją na talerze, skropić świeżą oliwą, posypać serem feta i dodatkowo ozdobić listkami oregano.

Briam trójwarstwowy

Wariantem briama czterowarstwowego jest zapiekanka trzywarstwowa.

Pierwsza warstwa składa się z ziemniaków, bakłażana, cukinii i cebuli. Druga to warzywna polewa z pomidorów, czosnku i przypraw, z dodatkiem cukru i pół szklanki wody, którą po zblendowaniu wylewamy na warzywa pierwszej warstwy. Trzecia warstwa składa się z pokrojonych pomidorów, ułożonych na polewie warzywnej. Pieczemy przez godzinę pod przykryciem i pół godziny bez przykrycia.

W tym wariancie woda z polewy spowoduje, że warzywa nie tyle się upieką, co raczej ugotują na parze, przez co będą miękkie, aromatyczne i bardzo soczyste.

Briam: porada

Przygotowanie zapiekanki briam wymaga użycia dużej ilości oliwy z oliwek. Nie należy jej zmniejszać, bo warzywa wyschną w czasie pieczenia i utracą wiele ze swych walorów smakowych, aromatycznych, zdrowotnych i wizualnych – zmienią się w smętne oklapki.

Następny artykuł