Smakosze.pl
Czy koniczyna łąkowa jest jadalna?

Canva (Humitosi18, Getty Images)

Czy koniczyna łąkowa jest jadalna?

27 Maja 2021

Autor tekstu:

Dominika Mika

Udostępnij:

Koniczyna łąkowa, inaczej nazywana czerwoną, często traktowana jest przez nas po macoszemu. Dyptamy po niej, a gdy pojawi się na naszych zadbanych trawnikach, czym prędzej ją usuwamy i wyrzucamy. Tymczasem ma w sobie moc witamin i od dawna wykorzystywana jest w kuchni. Za jej niesamowite właściwości szczególnie docenią ją kobiety.

Koniczynę łąkową, wbrew jej nazwie nie spotkacie tylko i wyłącznie na łące. Rośnie ona również na polach i przestrzeniach miejskich. Jeśli się wam poszczęści, może pojawić się nawet na waszych trawnikach.

To właśnie na trawnikach czuje się ona bardzo dobrze i szybko się rozprzestrzenia. Dlatego ogrodnicy nie przepadają za tą rośliną, a nawet traktują ją jak chwasta, co jest ogromnym błędem. Zamiast ją plewić, lepiej ją zerwać i wykorzystać w kuchni.

Kiedy zbierać koniczynę?

Koniczyna łąkowa kwitnie od kwietnia bądź maja do okolic września, a do owocowania potrzebuje zapylenia krzyżowego. Zainteresowani jej niezwykłymi właściwościami powinni zbierać przede wszystkim główki kwiatowe z szypułką i górnymi liśćmi, choć jadalne są wszystkie jej części.

Ważne jednak, by nie spożywać korzeni na surowo, można je jeść dopiero po wcześniejszym ugotowaniu. W celach leczniczych wykorzystuje się natomiast ususzoną koniczynę.

Jak suszyć koniczynę?

Koniczynę, z której później będziemy chcieli przygotować leczniczy napar najlepiej suszyć w przewiewnym i zacienionym miejscu. Po ususzeniu należy przechowywać ją w szczelnych pojemnikach lub papierowych torbach. 

Taki susz można wykorzystać do zrobienia zdrowotnych naparów. Łyżkę suszu wystarczy zalać wrzątkiem i parzyć pod przykryciem przez 15 minut. Nie powinno się przekraczać trzech szklanek napoju dziennie.

Źródło: Pixabay/gefrorene_wand

Jakie są zalety spożywania koniczyny łąkowej?

Koniczyna łąkowa zawiera wiele drogocennych składników. Są to przede wszystkim witaminy C i E oraz kwasy fenolowe, salicylowy, olejki eteryczne, flawonoidy, kobalt, miedź, wapń, potas, mangan, cynk, żelazo, krzem, siarkę i wiele innych. 

Wyciągi z kwiatów i ziela koniczyny nie tylko reguluje apetyt, trawienie i wypróżnianie, ale również pobudzają pracę wątroby i pęcherzyka żółciowego. Napar jest przede wszystkim polecany osobom zmagającym się z niestrawnościami. 

Koniczynę docenią przede wszystkim kobiety, które szukają zioła pomocnego przy łagodzeniu objawów menopauzy, a także chcących opóźnić procesy starzenia się komórek, gdyż ma ona właściwości antyoksydacyjne.

Niegdyś wierzono, że czerwona koniczyna wpływa na powiększenie biustu, jednak nie ma badań potwierdzających tę tezę. Często dodaje się ją jednak do suplementów mających wpłynąć na rozmiar piersi ze względu na wysoką zawartość roślinnych estrogenów.

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

  • Plastikowe akcesoria na grilla znikają ze sprzedaży

  • Co dodać do bobu, żeby nie wzdymał?

  • Czy przetworzone pomidory są zdrowsze od surowych?

źródło: Poradnik Zdrowie, Gazeta Mosina

Zapraszamy na nasz Instagram

Dominika MikaAutor

Redaktorka portalu smakosze.pl

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@smakosze.pl

Podobne artykuły

Dieta

Czym różnią się borówki od wilczych jagód?

Czytaj więcej >

Dieta

Ile filiżanek kawy można pić w ciągu dnia?

Czytaj więcej >

Dieta

Jak przygotowywać czosnek, by nie tracił smaku i właściwości?

Czytaj więcej >

Dieta

Czy lepiej zamiast cukru używać miodu?

Czytaj więcej >

Dieta

Fatalne wyniki po kontrolach lodów z automatów

Czytaj więcej >

Dieta

Czy jedzenie ogórków kiszonych na pusty żołądek jest zdrowe?

Czytaj więcej >