Smakosze.pl
Pyszne i zdrowe smoothie z jarmużu i jabłka

pixabay.com

Pyszne i zdrowe smoothie z jarmużu i jabłka

20 Kwietnia 2021

Autor tekstu:

Karolina Błaszyk

Udostępnij:

Smoothie to nic innego jak koktajl z ulubionych warzyw i owoców. Wybrane składniki wystarczy umyć, ewentualnie obrać i pokroić na mniejsze kawałki, a następnie zblendować, aby uzyskać wyśmienity napój wypełniony dobroczynnymi substancjami. D

Smoothie to nic innego jak koktajl z ulubionych warzyw i owoców. Wybrane składniki wystarczy umyć, ewentualnie obrać i pokroić na mniejsze kawałki, a następnie zblendować, aby uzyskać wyśmienity napój wypełniony dobroczynnymi substancjami. Dzięki smoothie w łatwy i szybki sposób można wkomponować do swojej diety odpowiednią liczbę witamin i mikroelementów w niezwykle pysznej formie.

Koktajle te przygotowuje się zgodnie z zasadą – owoce/warzywa + zielenina + płyn (np. sok). Warto jednak pamiętać, że płynu nie powinno się dodawać zbyt wiele, ponieważ pozostałe składniki również zawierają w sobie wodę. Do smoothie można także dodawać superfoods, np. matchę lub nasiona chia.

Dlaczego smoothie robi furorę na całym świecie? Głównie ze względu na to, że owoce w naturalny sposób dominują nad smakiem zieleniny, w efekcie czego osoby, które nie przepadają za niektórymi składnikami (np. jarmużem, szpinakiem czy selerem naciowym) wypiją napój bez problemu. Ponadto koktajle są niskokaloryczne, sycące i pobudzają metabolizm, co przekonuje osoby dbające o linię lub będące na diecie.

Smoothie to doskonały sposób na oczyszczenie organizmu, upiększenie oraz regenerację. Spożywane na śniadanie zapewnia kilkugodzinny zastrzyk energii – przygotowuje się je w kilka minut, a jest cennym źródłem błonnika sprawiającego, że cukier i kalorie są absorbowane wolniej, energia uwalniana jest stopniowo i dłużej czujemy sytość.

Jednym z najczęściej spotkanych koktajli tego typu jest smoothie z jarmużu i jabłka. Dzięki tym składnikom otrzymujemy zieloną bombę witaminową, która wzmocni układ odpornościowy i poprawi funkcjonowanie organizmu.

Jarmuż należy do rodziny kapustowatych, ma mięsiste, długie liście o nieregularnym, karbowanym kształcie. Jest warzywem całorocznym. W jego uprawie nie przeszkadzają nawet mrozy, a więc dostępny jest o każdej porze roku. Swoją popularność zawdzięcza przepisom na chipsy z jarmużu, które stały się doskonałą alternatywą dla tradycyjnych, ziemniaczanych, skąpanych w tłuszczu przekąsek.

Jarmuż jest bardzo bogaty w właściwości odżywcze. Zawiera mnóstwo witamin, szczególnie z grupy B, witaminy C, A oraz K, a także żelaza i potasu. Wykazuje również działanie przeciwnowotworowe. Ma niewiele kalorii i można używać go do dań podawanych na ciepło oraz na zimno.

Z kolei jabłka to bardzo popularne w Polsce owoce, które dostępne są praktycznie w każdym sklepie spożywczym. Występują w wielu odmianach, mają różny stopień słodkości, soczystości oraz twardości. Według dietetyków jabłka powinniśmy spożywać dwa razy dziennie, aby zapewnić sobie właściwą ilość pektyn oczyszczających organizm oraz regulujących florę bakteryjna jelit. Ponadto jabłka zapobiegają zaparciom, zmniejszają wchłanianie cholesterolu, chroniąc przed miażdżycą oraz zawałem. Są również cennym źródłem witamin, zwłaszcza C i P, które pomagają utrzymać młody wygląd skóry, zapobiegają występowaniu pierwszych zmarszczek i uelastyczniają ścianki naczyń krwionośnych.

Składniki na 2 porcje smoothie z jarmużu i jabłka:

- garść jarmużu (ok. 70 g)- 1 jabłko (np. granny smith)- sok z ½ cytryny- 150 ml wody lub soku jabłkowego- kilka kostek lodu- opcjonalnie 1-2 łyżki syropu klonowego

Sposób przygotowania smoothie z jarmużu i jabłka:

Jarmuż należy umyć, delikatnie osuszyć i oderwać miękkie liście od twardej łodygi pośrodku. Można porwać go palcami na mniejsze kawałki i umieścić w blenderze.

Jabłka umyć, obrać ze skórki, pokroić w ćwiartki i wydrążyć gniazda nasienne. Każdy z otrzymanych kawałków pokroić na 4 części i dorzucić do blendera.

Do jarmużu i jabłek wycisnąć przez rękę sok z cytryny, dzięki czemu na dłoni zatrzymają się ewentualne pestki. W tym momencie można dodać też syrop klonowy dla uzyskania słodszego smaku napoju.

Rozpoczynamy blendowanie składników, etapami dolewając sok lub wodę. Dzięki powolnemu dolewaniu płynu mamy kontrolę nad gęstością otrzymanego smoothie. Gotowy koktajl umieszczamy w szklankach.

Na koniec dorzucamy kilka kostek lodu lub wstawiamy smoothie do lodówki w celu schłodzenia.

Do powyższego przepisu można dokładać również inne owoce – banany, kiwi, gruszki czy też pomarańcze.

Karolina BłaszykAutor

Redaktor Karolina Błaszyk

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@smakosze.pl

Podobne artykuły

Surówka zimowa teściowej — specjał z czerwonej kapusty

Przepisy

Chrupiąca i soczysta zimowa surówka teściowej

Czytaj więcej >

Przepisy

Lekka zupa kalafiorowa bez mięsa

Czytaj więcej >
gołąbki

Przepisy

Pyszne, lekkie wigilijne gołąbki z pieczarkami i ryżem

Czytaj więcej >

Przepisy

Pasta z makreli z jajkami i orzechami włoskimi. Przepis na proste śniadanie

Czytaj więcej >

Przepisy

Kotlet schabowy bez panierki

Czytaj więcej >
Ser czy ciasto?

Przepisy

Ciasto bez pieczenia w 5 minut. Do złudzenia przypomina żółty ser

Czytaj więcej >