szpinak
pixabay.com

Makaron z pesto szpinakowym

Danie dla miłośników szpinaku. Świeże liście zmiksowane z oliwą, czosnkiem, solą i parmezanem, podane z dodatkiem ugotowanego makaronu to pyszny, intensywnie szpinakowy obiad. Do tego zdrowy i szybki do przygotowania z łatwo dostępnych składników.

Makaron z pesto szpinakowym

Danie dla miłośników szpinaku. Świeże liście zmiksowane z oliwą, czosnkiem, solą i parmezanem, podane z dodatkiem ugotowanego makaronu to pyszny, intensywnie szpinakowy obiad. Do tego zdrowy i szybki do przygotowania z łatwo dostępnych składników.

Pesto niejedno ma imię

Tradycyjne bardzo popularne we Włoszech pesto to mocno zielone pesto alla genovese przygotowywane na bazie bazylii, oliwy, czosnku, soli, orzeszków piniowych i twardego sera np. parmezanu. Inną znaną odmianą jest pesto alla siciliana o czerwonej barwie, którą uzyskuje się dzięki dodatkowi czerwonych pomidorów. Jest to bardzo prosta i szybka do przygotowania pasta, która będzie idealna jako dodatek do makaronu, kanapek, sałatek czy mięs. Dobrze sprawdzi się także jako nadzienie do ciasta francuskiego, wybornie smakuje podawane zarówno na ciepło, jak i na zimno.

Klasyczne przepisy na pesto mówią o rozgniataniu liści ręcznie, nie mechanicznie, najlepiej w moździerzu lub podczas siekania nożem na drobne części. Włoskie słowo pestare oznacza właśnie „zmiażdżyć”, choć dzisiaj najprostszą i oszczędzającą czas formą przygotowania tego dania jest użycie miksera.

Pesto możemy przygotować także z innych liści, które akurat mamy. Pyszne będzie pesto pietruszkowe czy z rukoli, a także z jarmużu. W sezonie letnim warto spróbować zrobić pesto z cukinii albo trochę poeksperymentować i pokusić się np. o pesto z oliwek.

Makaron z pesto szpinakowym

Składniki:

  • 200 g świeżego szpinaku
  • 2 ząbki czosnku
  • 5 łyżek oliwy
  • Pół szklanki tartego parmezanu
  • Sól, pieprz
  • Około 3 łyżki pestek z dyni (obranych)
  • Ulubiony makaron

Przygotowujemy patelnię i pojemnik do miksowania. Będziemy kolejno przyrumieniać osobno na oliwie trzy składniki i odkładać je do naczynia do blendowania.

Na łyżce oliwy z oliwek podsmażamy przez około minutę czosnek, zdejmujemy z patelni, następnie dodajemy na tę samą rozgrzaną oliwę umyte, osuszone liście szpinaku i podsmażamy również około minuty. Następnie przyrumieniamy pestki dyni.

Całość blendujemy z dodatkiem soli, świeżo mielonego pieprzu i tartego parmezanu. Gęstość pesto regulujemy dodając oliwę z oliwek.

Tak przygotowane pesto możemy przełożyć do słoiczków i schować do lodówki lub podawać od razu z ugotowanym makaronem. Dobrze sprawdzi się tu makaron spaghetti albo jeśli chcemy, żeby danie było bardziej odżywcze i sycące – dowolny makaron pełnoziarnisty.

Pesto z makaronem podajemy posypane świeżo mielonym pieprzem i posypane startym twardym serem. Dla wzbogacenia smaku możemy do potrawy dodać gotowane na twardo krojone w kosteczkę jajko albo z podsmażonymi na patelni plasterkami cukinii.

Pesto szpinakowe

Jeśli zależy nam na mocno wyczuwalnym smaku szpinaku zostańmy tylko przy użyciu liści tego warzywa. Jeśli jednak chcemy poeksperymentować albo akurat nie mamy pod ręką wystarczającej ilości szpinaku można do pesto dodać np. natkę pietruszki.

Również rodzaj pestek czy orzechów po jakie sięgniemy jest do naszej decyzji. Zamiast pestek dyni możemy użyć orzechów włoskich, makadamia, prażonych orzeszków pinii lub nerkowca, płatków migdałów albo mieszanki kilku z nich.

Ser w pesto szpinakowym z powodzeniem zastąpimy płatkami drożdżowymi - to wtedy, gdy chcemy, żeby danie było wegańskie.

W wersjach wegetariańskich makaron z pesto szpinakowym świetnie skomponuje się podany z kawałkami pokruszonego słonego sera np. feta.

Właściwości szpinaku

Sezon na świeże liście szpinaku trwa od wczesnej wiosny do późnej jesieni. Poza sezonem bez problemu kupimy szpinak w formie mrożonej, jednak taki nie nadaje się do wykonania pesto. Możemy za to przyrządzić z niego wiele różnych potraw i warto sięgać bo niego często. Łatwo i szybko się go gotuje, jego smak świetnie komponuje się z bardzo wieloma dodatkami, sam w sobie jest pyszny, ale też bardzo, bardzo zdrowy. Trudno wymienić wszystkie wartości odżywcze, które w sobie zawiera i jego prozdrowotne właściwości, wspomnijmy tylko, że szpinak to bogactwo witaminy C, żelaza, potasu i kwasu foliowego. Działa przeciwnowotworowo, pomaga walczyć z miażdżycą, reguluje poziom cholesterolu, zalecany jest do spożywania kobietom w ciąży.

Inspiracja blog kwestiasmaku.com

Następny artykuł