Pesto z jarmużu
pixabay.com

Pesto z jarmużu – zielony król zdrowia

Jarmuż w ostatnich latach zrobił zawrotną karierę – i nic dziwnego! Jest to niezwykle zdrowe warzywo, które określa się wręcz jako superfood. Do tego ma wyrazisty, specyficzny smak, który co prawda sam w sobie nie każdemu przypada do gustu, ale od czego są dobre przepisy? Oto przepis na pesto z jarmużu – proste, szybkie, zdrowe i pyszne!

Jarmuż – król zdrowia

Czy wiesz, że jarmuż to tak naprawdę jedna z odmian kapusty? Ma charakterystyczne, dość twarde i mocno pomarszczone liście – to właśnie one lądują na naszych talerzach. Dostarczają tym samym licznych składników odżywczych, w tym witaminy C (silnego naturalnego przeciwutleniacza) czy też wapnia i potasu. Bardzo ważnym składnikiem jarmużu jest też sulforafan, który działa antyoksydacyjnie oraz przeciwnowotworowo.

Co jednak ważne, wiele prozdrowotnych składników, które posiada w sobie jarmuż – w tym wspomniane sulforafan i witamina C – nie wykazuje zbyt dużej odporności na obróbkę termiczną. Warto zatem jeść poddany tylko krótkiemu obgotowaniu na parze lub najlepiej na surowo. Akurat opisywane tu pesto z jarmużu jest dobrym przykładem, jak można wykorzystać świeże liście tego warzywa, dostarczając tym samym składników odżywczych w największej ich możliwej ilości.

Różne oblicza jarmużu (nie tylko pesto)

Zacznijmy od tego, jaki jarmuż wybrać – przede wszystkim ten, który charakteryzuje się ciemnymi liśćmi, bez plamek, uszkodzeń i innych zmian. Co ważne, jarmuż spokojnie można zamrozić. Dzięki temu wyjmiesz go dopiero w odpowiednim momencie i z warzywa, które zachowało swoją świeżość, zrobisz np. shake czy dorzucisz do świeżo wyciskanego soku z dodatkiem jabłek, cytryny, marchewki i imbiru. Z jarmużu możesz zrobić też chipsy z piekarnika lub dodawać do sałatek jako urozmaicenie standardowo podawanej sałaty lodowej. Do wyboru do koloru!

Skupmy się jednak na pesto z jarmużu – przede wszystkim znakomicie sprawdzi się jako dodatek do makaronu. Jako sos doda też smaku sałatkom czy kanapkom przygotowanym na chrupiącej bagietce, np. z pomidorem lub jajkiem w koszulce. Jest też dobrą przekąską lub starterem – możemy maczać w nim świeżą ciabattę. Jak je zatem przygotować? Szybko i prosto!

Przepis na pesto z jarmużu

Składniki:

  • 1 opakowanie jarmużu – około 200-250 g
  • ½ szklanki pestek słonecznika
  • 3 ząbki czosnku
  • 2 łyżki płatków drożdżowych (opcjonalnie)
  • Sok z ½ cytryny
  • 1/3 szklanki oliwy z oliwek (około 100 ml)
  • 5 łyżek startego lub pokruszonego parmezanu (około 40-50 g)
  • Sól, świeżo zmielony pieprz

Przygotowanie:

  1. Jarmuż myjemy i odrywamy liście od łodyżek. Pozbywamy się łodyżek, a liście tniemy na mniejsze kawałki.
  2. Prażymy pestki słonecznika na suchej, rozgrzanej patelni – trzymamy na małym ogniu przez kilka minut, często mieszając. Gdy pestki będą miały złocisty kolor, zdejmujemy patelnię z kuchenki. Odstawiamy do ostudzenia.
  3. W misce lub innym pojemniku mieszamy wszystkie składniki: jarmuż, ząbki obranego czosnku, podprażone pestki, sok z cytryny, oliwę, parmezan, płatki drożdżowe i przyprawy.
  4. Całość blendujemy aż do uzyskania gładkiej masy – pomaga tryb pulsacyjny blendera.
  5. Jeśli pesto z jarmużu wyszło zbyt rzadkie, można dodać jeszcze odrobinę płatków drożdżowych lub parmezanu. Jeśli zaś za gęste, można dolać odrobinę zimnej wody (lub oliwy).

Pesto z jarmużu – wariacje na temat

Jeśli nie jesz mięsa i produktów odzwierzęcych, z podanego tu przepisu bardzo łatwo zrobisz wersję wegańską – po prostu zrezygnuj z parmezanu. Warto zastąpić go dodatkową łyżką (lub dwiema) płatków drożdżowych oraz odrobiną dodatkowych pestek słonecznika.

A skoro przy pestkach jesteśmy – pesto z jarmużu i słonecznika nie jest jedyną opcją. Jeśli chcesz zmienić nieco smak pesto, pestki możesz zastąpić prażonymi płatkami migdałowymi lub orzechami włoskimi. Dobrze sprawdzają się także orzeszki piniowe.

Cytrynę możesz zaś zamienić na limonkę, a jeśli chodzi o przyprawy, możesz dodać też odrobinę płatów chilli, które zaostrzą smak.

Pesto z jarmużu najlepiej spożywać świeżo przygotowane. Spokojnie możesz jednak zapakować je do słoika i delektować się smakiem przez najbliższe kilka dni – z czym tym razem zamierzasz je podać?

Następny artykuł