Gruszki pod kruszonką
https://pixabay.com/pl/

Gruszki pod kruszonką

Owoce i kruche ciasto to pyszne połączenie, czego dowodem może być szarlotka, słodka tarta, ale również owoce zapiekane pod kruszonką. Dobór owoców jest niemalże dowolny, warto jednak spróbować wersji z gruszkami. Gruszki podczas pieczenia miękną, stają się jakby słodsze, dodatkowo uwalnia się z nich niesamowity aromat, który czuć w całym domu. Gruszki pod kruszonką to deser na ciepło, który można potraktować jako zamienić ciasta. To jednocześnie deser bardzo prosty i dość szybki w przyrządzeniu – z łatwością poradzą sobie z nim nawet ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z domowymi wypiekami.

GRUSZKI POD KRUSZONKĄ

Składniki:
– 1 kg gruszek
– sok z ½ cytryny (ok. 2 łyżki)
– 1 łyżeczka cynamonu
– garść rodzynek (opcjonalnie)
– 140 g mąki pszennej (1 szkl.)
– 100 g brązowego cukru (1/2 szkl.)
– 100 g masła śmietankowego
– szczypta soli.

Sposób przygotowania:
1. Gruszki umyć, osuszyć, pokroić w ćwiartki, usunąć gniazda nasienne. Każdą ćwiartkę przeciąć dodatkowo na pół. Cząstki gruszek przełożyć do naczynia żaroodpornego posmarowanego masłem, skropić sokiem z cytryny i oprószyć cynamonem. Opcjonalnie posypać rodzynkami.
2. W misce wymieszać przesianą mąkę ze szczyptą soli, cukier oraz posiekane masło. Rozetrzeć palcami, aż drobinki masła, mąki i cukru połączą się tworząc grudki. Tak przygotowaną kruszonką posypać gruszki.
3. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180°C i zapiekać 30-40 minut, aż kruszonka zarumieni się.
4. Podawać z gęstym jogurtem lub lodami (waniliowymi lub śmietankowymi).

Wskazówki:
– Do przygotowania tego deseru nadaje się większość popularnych odmian gruszek (np. konferencja, lukasówka, klapsa). Gruszki można także zamienić na inne owoce sezonowe, lub takie które akurat mamy pod ręką. Do zapiekania pod kruszonką, oprócz gruszek, najlepiej będą nadawały się jabłka, brzoskwinie, morele oraz owoce jagodowe, takie jak czarne jagody borówki, maliny, truskawki. Owoce najbardziej soczyste (o wysokiej zawartości wody) takiej jak arbuz czy melon nie są dobrą opcją do tego typu desery. Podczas ogrzewania puszczą sok i pod kruszonką utworzą mało apetyczną, wilgotną pulpę.
– Kruszonkę można przyrządzić w wersji pełnoziarnistej, wykorzystując pełnoziarnistą mąkę pszenną, orkiszową lub owsianą. Kruszonka na bazie owsianej mąki lub płatków będzie również nadawała się do przyrządzenia bezglutenowej wersji deseru.
– Smak owoców, jak i kruszonki można wzbogacić przyprawami korzennymi – oprócz cynamonu, będą tu pasowały również mieszaki przypraw dedykowane piernikom.
– Skropienie gruszek sokiem cytrynowym pozwala zbalansować ich słodycz. Używając mniej słodkich i kwaśniejszych owoców (np. truskawki, maliny), dodatek soku cytrynowego można pominąć.
– Uwzględniając w recepturze w bakalie (rozdrobnione orzechy i suszone owoce), znacząco podniesiemy wartość odżywczą deseru.
– Owoce pod kruszonką to deser, który sam w sobie ma tyle smaku, że nie wymaga żadnych dodatków. Jeśli jednak chcemy dodać mu wykwintności, możemy zaserwować go z lodami (najlepiej będą pasowały lody waniliowe, śmietankowe, naturalne jogurtowe, ewentualnie orzechowe), gęstym jogurtem (greckim lub typu skyr) lub śmietanką.

GRUSZKI Z MALINAMI POD OWSIANĄ KRUSZONKĄ

Składniki:
– 750 g gruszek
– 1 łyżka soku z cytryny (opcjonalnie)
– 250 g maliny (1 ½ szkl.)
– garść suszonej żurawiny (opcjonalnie)
– 80 g mąki pszennej pełnoziarnistej (2/3 szkl.)
– 50 g płatków owsianych (1/2 szkl.)
– 30 g orzechów włoskich (1 garść)
– 75 g brązowego cukru (5 łyżek)
– 15 g cukru waniliowego (1 łyżka)
– 100 g masła śmietankowego

Sposób przygotowania:
1. Gruszki umyć, osuszyć, pokroić na ćwiartki, usunąć gniazda nasienne, a następnie pokroić w grubą kostkę (ok. 2 cm). Pokrojone gruszki wraz z malinami przełożyć do naczynia posmarowanego masłem i ewentualnie skropić sokiem z cytryny. Dodatkowo można posypać owoce suszoną żurawiną.
2. W misce wymieszać mąkę, płatki owsiane, cukier brązowy i waniliowy, posiekane orzechy oraz pokrojone w kostkę masło. Rozetrzeć palcami, aż składniki połączą się. Uzyskaną kruszonką posypać wierzch owoców.
3. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180°C i zapiekać 30-40 minut, aż kruszonka zarumieni się.

Następny artykuł