Jaglanka na mleku kokosowym to śniadanie kompletne
pixabay.com

Jaglanka na mleku kokosowym

To danie może nie stanie się twoim ulubionym śniadaniem, ale na pewno może wnieść trochę polotu i finezji do menu. Nie ma znaczenia czy jesteś rannym ptaszkiem lub wprost przeciwnie. Jaglanka na mleku kokosowym to świetny sposób na przyrządzenie śniadania z kaszy, która naprawdę jest mocno niedoceniana, ale pozawala wejść na wyższe obroty od najwcześniejszych godzin porannych i jest zdrowa. Bądź co bądź to kasza gluten-free i idealna przy diecie odkwaszającej.

Przy odrobinie dodatkowych słodszych składników jaglanka na mleku kokosowym może nawet uchodzić za smaczny deser, coś jak pudding ryżowy. Miska gotowanej kaszy jaglanej lub gryczanej zalanej mlekiem od stuleci była pożywną i niekłopotliwą potrawą śniadaniową. Dzięki dodatkom można ją urozmaicić. Danie można przygotować z dostępnych składników. Zamiast orzechów można użyć ziaren dyni lub słonecznika, zamiast rodzynek - płatków migdałowych. Zamiast mleka kokosowego można zrobić domową wersję. Sprawdzi się jako substytut prawdziwego mleka z kokosa. - Zdrowe, smaczne i do wykorzystania w wielu pomysłach na dania - poleca Anna Starmach. Nie sposób odmówić tej propozycji.

Jaglanka na mleku kokosowym

Składniki: 1.5 szklanki kaszy jaglanej, szklanka wyłuskanych i obranych orzechów (laskowe, włoskie, nerkowce, mieszanka), 4 garście rodzynek, 4 szklanki mleka kokosowego, 1 płaska łyżeczka soli.

Domowe mleko kokosowe: 4 szklanki wody, 12 filiżanki wiórków kokosowych.

Wykonanie

Robimy domowe mleko kokosowe. Podgrzewamy wodę, aż będzie gorąca, ale nie wrząca. Wrzucamy wiórki kokosowe do blendera i dodajemy gorącą wodę. Miksujemy na wysokich obrotach przez kilka minut, aż konsystencja będzie gęsta i kremowa. Przelewamy przez sitko o drobnych oczkach, aby usunąć większość cząstek kokosa. Przeciskamy odcedzone mleko przez ręcznik lub grubą gazę, aby usunąć pozostałe kawałki wiórek kokosowych.

Mleko można przechowywać w lodówce do 3-4 dni po przygotowaniu. To naturalne mleko nie ma konserwantów ani wypełniaczy, więc na wierzchu może tworzyć się „śmietanka”, jeśli będzie przechowywana w lodówce. Przed użyciem wstrząsamy lub mieszamy, żeby uzyskać jednolitą konsystencję. Z mleka można uzyskać dodatkowe smaki - wystarczy dodać ekstraktu (np. waniliowego) lub owoców (np. przetarte truskawki).

Robimy jaglankę na mleku kokosowym. Kaszę płuczemy na sicie pod bieżącą wodą, odsączamy. Gotujemy litr wody, przelewamy kaszę wrzątkiem, czekamy aż ostygnie.

W garnku gotujemy 3 szklanki wody z solą, dodajemy kaszę. Czekamy aż się zagotuje, przykrywamy garnek. Zdejmujemy z ognia, zwijamy w kocyk i odstawiamy na 30 minut.

Orzechy siekamy i dodajemy do ugotowanej kaszy jaglanej, mieszamy. Rozkładamy miseczki, zalewamy gorącym mlekiem kokosowym. Posypujemy na wierzchu rodzynkami. Podajemy gorące z suszonymi owocami, np. żurawiną lub bananami albo miodem. Można też posypiać cynamonem lub dolać syropu.

Jaglanka na mleku kokosowym z bananami

Składniki: 125 g opłukanej i odsączonej kaszy jaglanej, szklanka wody, szczypta soli, 1/4 łyżeczki cynamonu, 1 dojrzały banan, 1 łyżeczka surowego kakao w proszku (opcjonalnie), niepełna szklanka mleka kokosowego, łyżka syropu klonowego.

Wykonanie

Wsypujemy kaszę w rondlu i gotujemy na średnim ogniu przez ok. 5 minut aż wciągnie wodę i zmieni się na złotawy kolor. Ciągle mieszając, dodajemy sól i wodę. Zwiększamy ogień i doprowadzamy do wrzenia pod przykryciem. Zmniejszamy ogień i gotujemy przez około 15 minut, aż ziarno napęcznieje, a większość wody zostanie wchłonięta przez kaszę.

Dodajemy rozgniecionego banana, kakao (jeśli bardziej „czekoladowy” smak), cynamon i mleko kokosowe. Gotujmy przez kolejne 7-8 minut, aż wszystko zgęstnieje. Zdejmujemy z ognia, wlewamy do miski i układamy na wierzchu plasterki banana, posypkę kakaową, płatki kokosowe i syrop klonowy. Można posypać bakaliami lub dodać suszone owoce.

Jaglanka na mleku kokosowym i migdałowym

Składniki: 1 szklanka niesłodzonego mleka migdałowego (lub jeśli wolimy używać słodzonego mleka migdałowego, można zmniejszyć ilość dodanych słodkich składników), 3/4 szklanki mleka kokosowego, 3/4 łyżeczki ekstraktu z wanilii, łyżka miodu, łyżka syropu klonowego, 1/8 łyżeczki soli, 1/4 łyżeczki mielonego cynamonu, 1/4 łyżeczki mielonego kardamonu, szklanka gotowanej kaszy jaglanej, 3 łyżki wiórków kokosowych, 2 łyżki posiekanych pistacji lub migdałów lub orzechów włoskich, 2 łyżki prażonego niesłodzonego kokosa w płatkach (opcjonalnie).

Wykonanie

W średnim rondelku mieszamy mleko migdałowe, mleko kokosowe, wanilię, miód, syrop klonowy, sól, cynamon i kardamon. Mieszamy z ugotowaną kaszą jaglaną i 3 łyżkami płatków kokosowych, rozbijając wszelkie grudki. Podgrzewamy i doprowadzamy mieszaninę do wrzenia. Redukujemy płomień i „dusimy” na średnim ogniu. Gotujemy na wolnym ogniu przez 10 minut, mieszając od czasu do czasu aż całość zgęstnieje. Zdejmujemy z ognia i podajemy z pistacjami i prażonymi wiórkami kokosowymi. Ilość dodatków można dostosować do swoich potrzeb. Można dodać też owoce, czię i inne dodatki do kasz.

Następny artykuł