Smakosze.pl
smażenie

canva/pixelshot

Jakich olejów unikać podczas smażenia potraw?

9 Listopada 2021

Autor tekstu:

Renata Materlińska

Udostępnij:

Lubimy smażyć, bo przygotowane w ten sposób kotlety czy racuchy przyjemnie chrupią. Jednak nie jest obojętne, na jakim tłuszczu smażymy. Nie każdy bowiem jest zdrowy i dobrze znosi podgrzewanie do wysokiej temperatury. Zobacz jakich olejów lepiej unikać podczas smażenia potraw.

Oleje roślinne należą do najzdrowszych tłuszczów. Oczywiście, tak jak wszystkie, są kaloryczne, więc spożywane w nadmiarze mogą powodować otyłość. Jednak w ich składzie zwykle znajdują się przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe, które korzystnie wpływają na nasz mózg i serce.

Jeśli chodzi o smażenie, odbywa się ono w wysokiej temperaturze. Nie wszystkie oleje tak samo dobrze ją znoszą. Różni je bowiem nie tylko kolor, ale też skład.

Jakich olejów unikać podczas smażenia potraw?

Z całą pewnością nie należy smażyć na tzw. surowych olejach. Zwykle są one tłoczone na zimno, często też niepoddawane oczyszczaniu. Dzięki takiej obróbce zachowują w pełni walory roślin, z których je wytłoczono. Niestety są też bardziej wrażliwe na działanie wysokiej temperatury smażenia.

Tak więc, jak najbardziej używajmy oliwy z oliwek extra virgin, ale tylko na zimno, np. do sałatek, sosów. Podobne zastosowanie, a więc tylko na zimno, mają inne nierafinowane oleje. Poznasz je po tym, że zwykle są zapakowane w szklaną, często ciemną butelkę.

Do smażenia lepiej też nie używać popularnego oleju słonecznikowego. Nawet ten rafinowany jest dość wrażliwy na wysoką temperaturę i w czasie smażenia szybko dymi. Niestety wytwarzają się wtedy substancje szkodliwe dla zdrowia. Dlatego olej słonecznikowy również lepiej zachować do sałatek.

Nie smaż też na oleju palmowym. Jest on utwardzony, co może być ryzykowne dla twojego serca. Uwodornione (stałe) oleje zwiększają ryzyko wystąpienia miażdżycy, a także nowotworów.

pierogi

Lekkie, puszyste ciasto na pierogi z drożdżami

CZYTAJ DALEJ

Najlepsze oleje do smażenia

Do smażenia dobrze nadaje się rafinowany olej rzepakowy. Ma on neutralny smak i zapach, nie wpływa więc na walory potrawy. Poza tym dobrze znosi podgrzewanie do wysokiej temperatury. Zawiera też dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych i to w bardzo korzystnych dla naszego zdrowia proporcjach. Jest też bogaty w witaminy A, E i K, a także w przeciwutleniające sterole.

Olej kokosowy również dobrze nadaje się do smażenia, choć jako tłuszcz o stałej konsystencji zawiera dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych. Z myślą o zdrowiu, nie można go więc stosować zbyt często.

Olej sezamowy jest dość odporny na wysoką temperaturę smażenia. Jest bogaty w jednonienasycone kwasy tłuszczowe i przeciwutleniacze. Ma jednak nie najlepsze proporcje kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3.

Na naszej stronie znajdziesz też wiele innych porad, które mogą mieć wpływ na twoje zdrowie. Dowiedz się np. czym zastąpić cukier w ciastach, a także co zrobić, gdy stanie ość w gardle.

olej

olej

Źródło zdjęcia: canva / sergeyryzhov

Niemal wszyscy Polacy popełniają fatalny błąd robiąc kurczaka. 7 zdjęcie wszystko Ci wyjaśni

Slajd 1 z 7

ćwiartki kurczaka

Każdy lubi kurczaka

W wielu domach kurczak jest jednym z podstawowych mięs.


Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

Źródło: hellozdrowie

Zapraszamy na nasz Instagram

Renata MaterlińskaAutor

Redaktorka serwisu Smakosze. Lubię gotować, odkrywać nowe smaki i potrawy. Dlatego po każdej podróży wprowadzam do domowego menu danie, które mi posmakowało. Z wykształcenia jestem technologiem żywności, studiowałam też dietetykę. Przez wiele lat prowadziłam kuchnię w dwutygodniku Przyjaciółka i miesięczniku Poradnik Domowy. Poza dobrym jedzeniem dużą przyjemność sprawia mi jazda na rowerze i muzyka. Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail redakcja@smakosze.pl

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@smakosze.pl

Podobne artykuły

Produkty

Szczegóły najnowszej oferty Biedronki

Czytaj więcej >
kawa

Produkty

Kawa staje się coraz droższa, nie każdego będzie na nią stać

Czytaj więcej >

Produkty

Dlaczego warto jeść mandarynki?

Czytaj więcej >
Ogórki kiszone i konserwowe

Produkty

Ogórki kiszone czy konserwowe, które z nich są najzdrowsze?

Czytaj więcej >
ogórki w folii

Produkty

Dlaczego ogórki pakowane są w folię?

Czytaj więcej >
Mięsne podkładki chronią nasze zdrowie

Produkty

Do czego służą podkładki pod mięso?

Czytaj więcej >