Roladki schabowe z suszonymi pomidorami
https://pixabay.com/pl/

Roladki schabowe z suszonymi pomidorami

Schab to jedno z najpopularniejszych mięs w kuchni polskiej. To mięso stosunkowo chude, przy czym dodatkowe panierowanie i smażenie czyni potrawy z jego udziałem tłustymi i ciężkostrawnymi. Tak jednak być nie musi. Wystarczy, że zamiast schab smażyć – upieczemy. Jeśli w potrawie uwzględnimy uatrakcyjniające smak przyprawy i dodatki (np. suszone pomidory, ser), otrzymamy danie wykwintne. Z dodatkiem ziemniaków i świeżej surówki będzie doskonałe na niedzielny obiad lub uroczysty posiłek.

ROLADKI SCHABOWE Z SUSZONYMI POMIDORAMI

Składniki na 4-6 porcji:
– 500 g schabu
– 120 g sera mozzarella (1 kulka)
– 4-6 suszonych pomidorów w oliwie
– 1/2 czerwonej papryki
– 1 cebula
– 2-3 ząbki czosnku
– sól i pieprz (do smaku)
– 1 łyżeczka papryki słodkiej w proszku
– 2 łyżeczki bazylii suszonej
– listki świeżej bazylii.

Sposób przygotowania
1. Schab pokroić na plastry i rozbić tłuczkiem tak samo jak na kotlety. Każdy plaster oprószyć z obu stron solą, pieprzem słodką papryką oraz suszoną bazylią. Tak przygotowane mięso odstawić na 20 minut do lodówki.
2. Pomidory odsączyć na ręczniku papierowym z nadmiaru oleju, ser pokroić na podłużne kawałki.
3. Na każdy plaster schabu ułożyć po jednym suszonym pomidorze oraz 1-2 paski mozzarelli (w zależności od wielkości pokrojonych pasków sera).
4. Kawałki mięsa wraz z dodatkami zawinąć możliwie ciasno i spiąć wykałaczkami lub obwiązać nicią kuchenną.
5. Naczynie żaroodporne posmarować oliwą, wyłożyć cząstkami świeżej papryki, pokrojoną w plastry cebulą oraz czosnkiem. Na to ułożyć kawałki schabu. Wierzch roladek można dodatkowo posypać bazylią i papryką.
6. Naczynie przykryć (jeśli jest bez pokrywy można przykryć folią aluminiową) i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180°C i piec około 30 minut. Po tym czasie odkryć roladki i piec kolejne 5-10 minut, aż wierzch apetycznie się zarumieni. Podawać wraz z upieczonymi razem z roladkami warzywami, ozdobione listkami świeżej bazylii.

Uwagi:
– Wywar pozostały na dnie naczynia, w którym piekły się roladki można zaprawić zawiesiną wody z mąką, mlekiem lub jogurtem. Otrzymany w ten sposób sos będzie idealnie pasowała jako dodatek do mięsa i ziemniaków.
– Nadzienie roladek można urozmaicić dodatkiem szpinaku, świeżej lub marynowanej papryki, chudej wędliny (polędwica). Mozzarellę można wymienić na ser feta.
– Wybór przypraw jest kwestią gustu. Do tego zestawu składników oprócz bazylii pasował będzie również cząber czy oregano.
– //Jeśli unikamy czerwonego mięsa i chcemy, by danie było jeszcze lżejsze, schab możemy zamienić na filet z kurczaka czy indyka. Z racji tego, że filety drobiowe prawie w ogóle nie zawierają tłuszczu, podczas przyprawiania warto je dodatkowo delikatnie posmarować olejem lub oliwą.

ROLADKI Z SUSZONYMI POMIDORAMI W STYLU GRECKIM
(pieczone lub gotowane na parze)

Składniki na 4 porcje:
– 500 g fileta z indyka (lub kurczaka)
– 80 g sera feta
– 4-6 suszonych pomidorów w oliwie
– 1/2 czerwonej papryki
– 1 cebula (opcjonalnie)
– 2 ząbki czosnku
– sól i pieprz (do smaku)
– 1 łyżeczka papryki słodkiej w proszku
– 2 łyżeczki oregano
– oliwa z oliwek

Sposób przyrządzenia
1. Filet z indyka oczyści z ewentualnych błon, pokroić na plastry i rozbić tłuczkiem (ostrożnie i umiarkowanie cienko, gdyż mięso z indyka jest bardzo delikatne).
2. Kawałki mięsa skropić oliwą i oprószyć przyprawami (solą, pieprzem, papryką, zmiażdżonymi ząbkami czosnku i oregano). Na każdym kawałki ułożyć po jednym kawałki suszonego pomidora, pasku czerwonej papryki oraz fety.
3. Roladki zawinąć ściśle i spiąć wykałaczkami lub obwiązać kuchenną nicią. Przełożyć do naczynia żaroodpornego posmarowanego oliwą i wyłożonego plasterkami cebuli. Całość przykryć (pokrywą lub folią aluminiową) i wstawić na 30-40 minut do piekarnika nagrzanego do 180°C. Pod koniec pieczenia roladki odkryć, by się zarumieniły. Zamiast piec można również ugotować roladki na parze (czas gotowania, podobnie jak pieczenia: około 30 minut).
4. Potrawę podawać z ziemniakami, ryżem lub kaszą kuskus oraz warzywami (np. sałatką z pomidorów i bazylii lub zieloną sałatą z sosem jogurtowym).

Następny artykuł