Smakosze.pl
Które porzeczki są najzdrowsze?

Canva (13-Smile, Getty Images)

Które porzeczki mają najwięcej cennych składników?

28 Lipca 2021

Autor tekstu:

Dominika Mika

Udostępnij:

Porzeczki świetnie sprawdzają się w wakacyjnych deserach i przekąskach. Najczęściej w supermarketach można znaleźć je w czerwonym kolorze. Okazuje się jednak, że to nie te mają najwięcej cennych składników. Najzdrowsze są czarne porzeczki, ale białe spokojnie mogłyby stanąć z nimi w szranki.

Lipiec to miesiąc porzeczek. Warto po nie sięgnąć właśnie wtedy, gdyż bardzo szybko znikają ze sklepów. Porzeczki nie tylko nadają się do deserów czy słodkich przekąsek, ale też świetnie sprawdzą się w różnych likierach czy nalewkach.

Porzeczki możemy dostać w trzech różnych kolorach: białe, czerwone i czarne. Choć wszystkie są bardzo zdrowe, to właśnie czarne mają najwięcej wartościowych składników.

Dalsza część artykułu znajduje się pod filmem:

Dlaczego czarne porzeczki są najzdrowsze?

Czarne porzeczki od wieków wykorzystywane były w medycynie niekonwencjonalnej. Niegdyś leczono nimi choroby dróg moczowych i pęcherza, a nawet wzmacniali odporność. Wierzono, że spożywanie czarnych porzeczek świetnie wpływa na pracę serca.

W rzeczywistości owoce te rzeczywiście mogą poszczycić się działaniem napotnym i przeciwzapalnym. Czarne porzeczki bogate są bakteriobójcze fitoncydy, które hamują rozwój bakterii, wirusów i grzybów. Szczególnie zaleca się picie soku z tych owoców w czasie infekcji wirusowych, sprawdzi się też po terapii antybiotykowej.

Ciasto z czereśniami

Przepis na szybkie ciasto z czereśni

CZYTAJ DALEJ

Co ciekawe czarne porzeczki świetnie wpływają na naczynia krwionośne, a także wzmacniają serce i obniżają ciśnienie krwi. Ich spożywanie może też znacznie poprawić stan włosów czy paznokci, wszystko przez bogactwo cynku w komplecie z siarką.

Jednak białe i czerwone odmiany również mają wiele do zaoferowania. Nie należy więc zupełnie wykreślać ich z jadłospisu.

Jakie właściwości mają czerwone i białe porzeczki?

Czerwone porzeczki mają sporo witamin z grupy B. Świetnie wpływają one na układ nerwowy. Jedzenie tych owoców poprawi też funkcjonowanie wątroby i układ trawiennego. Dzięki dużej zawartości pektyn zwiększają objętość w żołądku, wywołując tym samym uczucie sytości.

Z kolei białe porzeczki są najmniej kaloryczne ze wszystkich rodzajów tych owoców – w 100 g jest tylko 56 kcal. Zawierają też sporo cynku i siarki. Tak jak czarne porzeczki, zawierają sporo rutyny, wzmacniającej kruche naczynia krwionośne.

Porzeczki są bardzo zdrowe, warto jeść jej jak najczęściej.

Porzeczki są bardzo zdrowe, warto jeść jej jak najczęściej.

Źródło: Canva (sabyna75's, Images)

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

Źródło: kuchnia.wp.pl; parenting.pl

Zapraszamy na nasz Instagram

Dominika MikaAutor

Redaktorka portalu smakosze.pl

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@smakosze.pl

Podobne artykuły

Porady

Proste sposoby na krojenie cebuli

Czytaj więcej >

Porady

Jak rozmrozić filet z ryby w 5 minut?

Czytaj więcej >

Porady

Jak wyczyścić przypaloną patelnię?

Czytaj więcej >

Porady

Jak zagęścić pomidorową, żeby nie była tłusta?

Czytaj więcej >
zbieranie grzybów

Porady

Jakich zasad przestrzegać podczas grzybobrania?

Czytaj więcej >
kawa z przyprawami

Porady

Dlaczego warto dodać do kawy kurkumę?

Czytaj więcej >