Pieczona marchew z masłem orzechowym
pixabay

Pieczona marchew z masłem orzechowym

Świadomość konieczności spożywania zdrowych posiłków z roku na rok rośnie. Z tego powodu coraz częściej szukamy zdrowych przekąsek, zamiast zajadać się tzw. junk foodem. Jeśli trafiłeś tutaj, ponieważ poszukiwałeś sprawdzonych przepisów na pyszne i zdrowe przekąski, to świetnie!

Świadomość konieczności spożywania zdrowych posiłków z roku na rok rośnie. Z tego powodu coraz częściej szukamy zdrowych przekąsek, zamiast zajadać się tzw. junk foodem. Jeśli trafiłeś tutaj, ponieważ poszukiwałeś sprawdzonych przepisów na pyszne i zdrowe przekąski, to świetnie! Chipsy, nachosy i słone paluszki powinny już dawno opuścić swoje lokum w kredensie. Pieczona marchew z masłem orzechowym z pewnością przypadnie Ci do gustu.

Pieczona marchew — przepis na zdrowe frytki


Przepis na zdrowe frytki z marchewki jest nieco kaloryczny. Natomiast warto podkreślić, że zdrowe kalorie to coś zupełnie innego, niż puste kalorie. Energia którą pozyskasz, jedząc masło orzechowe może zostać spożytkowana np. na wieczorny spacer z domowym pupilem. Dobre kalorie nie odkładają się w postaci oponki na brzuchu. Zatem…. do dzieła!

Składniki na marchewkowe frytki:

  • 250 g marchewki bio,
  • Imbir,
  • Sól i czarny pieprz,
  • Oliwa z oliwek,
  • Szczypta kurkumy (dla koloru),
  • Zioła prowansalskie,
  • Miód.


Krem z masła orzechowego:

  • 150 ml mleka 3,2%,
  • 4 łyżki stołowe masła orzechowego SMOOTH,
  • 1 łyżka cukru trzcinowego,
  • Suszona papryka ostra,
  • Suszona kolendra,
  • Kilka kropel soku z cytryny.


Podane składniki są wyliczone na 2 porcje przekąski dla dorosłych osób.

Pieczona marchew z masłem orzechowym z powodzeniem może zastąpić drugie śniadanie w pracy. W połączeniu z kremową zupą, sprawdzi się także jako energetyczne mini drugie danie.

Pieczona marchew z masłem orzechowym — przygotowanie


Przede wszystkim zadbaj o to, aby marchewka była dobrej jakości. Zamawianie warzyw z ekologicznych upraw lub od lokalnego rolnika to gwarancja zdrowego posiłku. Masło orzechowe natomiast powinno mieć bardzo prosty skład - 100% zmielonych na gładko orzechów. Nic więcej. Im krótsze składy mają produkty, tym są bardziej korzystne dla Ciebie.


Marchewkę obierz i pokrój w średniej grubości patyczki. Aby zwiększyć chrupkość frytek z marchwi możesz najpierw chwilę ja podgotować (ok. 10 min). Marchewka, podobnie jak papryka, bardzo długo piecze się na miękko. Ten zabieg może więc dodatkowo skrócić czas pieczenia. Tak przygotowaną marchewkę obtocz w suszonych przyprawach.


Piekarnik rozgrzej do 180°C i piecz frytki oblane miodem ok. 25 min. Przez ten czas miód powinien się skarmelizować.


Kiedy pieczona marchew jest jeszcze w piekarniku, zacznij przygotowanie dipu z masła orzechowego. Bardzo ważna jest tu konsystencja, która powinna odpowiadać Twojemu indywidualnemu gustowi. Pieczona marchew z masłem orzechowym to przekąska dla wykwintnych smakoszy, więc nie bój się dopasować jej do swoich smaków.


Mleko wlej do garnka, a do jego wybierz mały palnik ustawiony na najniższą temperaturę. Produkty mleczne lubią szybko się przypalać. Dodaj 3 łyżki masła orzechowego i poczekaj aż całość się rozpuści. Dobrze, jeżeli masło orzechowe nie zawiera drobinek orzechów, ponieważ dip z założenia jest aksamitny. Dodaj resztę przypraw i wszystko dokładnie mieszaj aż mieszanka uzyska pożądaną gęstość.


Skarmelizowany miód na frytkach z marchewki powinien świetnie się połączyć z charakterystyczną słodyczą orzechów.

Frytki marchewkowe z masłem orzechowym — inne rozwiązania


Cenisz swój czas? Świetnie. Ponieważ pieczona marchew z masłem orzechowym to przekąska dla osób, które nie lubią spędzać czasu w kuchni. Jeszcze krótsza wersja przepisu to obsypania pokrojonej marchewki przyprawami i wrzucenie do piekarnika. 40 min w 180°C w zupełności wystarczy, aby stała się chrupiąca. Do tego otwórz słoik z masłem orzechowym i w zasadzie… gotowe!


Pieczona marchewka w formie frytek może też przybrać formę większego wege dania. Dokładając kilka słodkich ziemniaków (bataty) i dynię, możesz stworzyć smaczny jesienny obiad. Bogaty w witaminy i składniki wspierające odporność.


A w myśl filozofii zero waste zalecane jest, aby wykorzystać warzywa użyte do zrobienia wywaru na rosół lub bulion warzywny. Często nie wiadomo co zrobić z rozgotowaną jarzyną, a wystarczy ją lekko doprawić i upiec na chrupko. Do pora, pietruszki i selera nasz przepis na sos orzechowy pasuje równie dobrze!

Następny artykuł