Sałatka z tuńczykiem i awokado
Canva/Igor Ploskin

Sałatka z tuńczykiem i awokado

Sałatka z tuńczykiem i awokado jest lekka, pyszna i bardzo łatwa do przygotowania. To świetna propozycja na śniadanie, lunch lub kolację. Warto przygotować ją na spotkanie z rodziną i przyjaciółmi, ponieważ pięknie się prezentuje na stole, jej przygotowanie zajmuje dosłownie kilka minut, a sama sałatka bardzo szybko znika z talerzy.

Sałatka z tuńczykiem i awokado jest lekka, pyszna i bardzo łatwa do przygotowania. To świetna propozycja na śniadanie, lunch lub kolację. Warto przygotować ją na spotkanie z rodziną i przyjaciółmi, ponieważ pięknie się prezentuje na stole, jej przygotowanie zajmuje dosłownie kilka minut, a sama sałatka bardzo szybko znika z talerzy.

Sałatka ta tworzy wspaniałą kompozycję smakową. Delikatne liście sałaty, aromatyczny tuńczyk, kremowe awokado, a do tego wyraziste oliwki i cebula oraz łagodna mozarella tworzą mieszankę idealną. Zwieńczeniem sałatki jest łyżka delikatnej oliwy, która łączy wszystkie składniki w jedną całość.

Dlaczego warto jeść awokado?

Awokado to owoc, posiadający bardzo delikatny smak i kremową konsystencję, dlatego często występuje w formie pasty lub smarowidła. Ma ono wiele właściwości leczniczych oraz wartości odżywczych, a niewielką ilość cukrów prostych. Jest bogatym źródłem kwasów tłuszczowych jednonienasyconych oraz nienasyconych kwasów omega-3 i omega-6. Dzięki awokado cenne składniki pochodzące z innych produktów są łatwiej przyswajane przez nasz organizm. Samo awokado jest natomiast bardzo dużo potasu regulującego ciśnienie krwi, łagodzącego układ nerwowy oraz dbającego o prawidłowość pracy serca. Ma również sporo witaminy A, C i E, działających przeciwnowotworowo, witamin z grupy B, jest też źródłem luteiny i zeaksantyty dobroczynnie działających na oczy. Dodatkowo awokado ujędrnia skórę, nawilża ją i redukuje oznaki starzenia.

Jak wybrać awokado?

Aby awokado było smaczne, musisz zwrócić uwagę na kilka kwestii. Podczas zakupu wybierz owoc odpowiednio dojrzały – powinien być miękki pod palcami. Jeśli po delikatnym wciśnięciu palca owoc trwale się odkształca to lepiej poszukaj innego – ten prawdopodobnie jest już przejrzały. Dodatkowo dojrzałość można sprawdzić również poprzez odchylenie szypułki - jeżeli widoczny pod nią miąższ ma kolor owocu, to znak, że wszystko jest w porządku. Takie awokado będzie kremowe w środku i będzie nadawało się do zjedzenia od razu. Jeżeli chcesz kupić awokado na kilka dni wprzód, możesz wybrać owoc nieco twardszy. Nie warto wybierać jednak bardzo twardych sztuk, ponieważ najprawdopodobniej zostały one zbyt wcześnie zebrane i zanim dojrzeją w Twoim domu, mogą się zepsuć.

Drugą kwestią jest zwrócenie uwagi na kolor skórki. Dojrzały owoc ma skórkę ciemniejszą (oczywiście jej kolor zależy od odmiany). Zwróć uwagę również na fakt, czy awokado ma jednolity kolor. Nie powinno być na skórce żadnych ciemniejszych przebarwień ani plamek (jeśli będą, to znaczy, że zmiany są również we wnętrzu owocu, a takie awokado nie nadaje się do spożycia).

Co z pestką?

Po wyjęciu pestki nie wyrzucaj jej! Możesz wyhodować z niej własną roślinkę, która co prawda raczej nie zaowocuje, ale będzie znakomitą ozdobą domu. Poza tym pestkę możesz też wysuszyć, pokruszyć i zmielić na proszek. Taki produkt można dodawać do sałatek, jogurtu, zup czy wielu innych dań. Jest w nim mnóstwo witamin i wartości odżywczych!

Składniki na sałatkę z tuńczykiem i awokado, 2 małe porcje:

  • - 1 awokado
  • - 2 garści sałaty (roszponki i rukoli lub miks)
  • - 125 g mozarelli z zalewy
  • - 100 g tuńczyka w oleju (opcjonalnie w sosie własnym)
  • - ¼ małej cebuli, najlepiej dymki lub szalotki
  • - 12 szt. zielonych oliwek
  • - 1 łyżka oliwy z oliwek
  • - przyprawy: sól, świeżo mielony czarny pieprz

Dodatkowo:

  • - rzeżucha/kiełki rzodkiewki/szczypiorek

Sposób przygotowania sałatki z tuńczykiem i awokado:

W głębokich talerzach umieść umytą i osuszoną sałatę. Umyj awokado i przekrój je wzdłuż na dwie połówki. Łyżką wyjmij pestkę, a następnie miąższ i pokrój go na dowolne kawałki (kostka, plasterki). Awokado rozłóż na sałacie i przypraw odrobiną soli i świeżo zmielonego czarnego pieprzu.

Z opakowania wyjmij mozzarellę, delikatnie odciśnij na ręczniku papierowym, aby pozbyć się nadmiaru zalewy. Pokrój ser na kawałki i rozłóż na sałacie. Następnie z puszki wyjmij tuńczyka i również dodaj do sałatki.

Obierz i umyj cebulkę, a następnie ostrym nożem posiekaj ją na bardzo cienkie piórka. Posyp nią sałatkę. Dodaj również pokrojone na pół, zielone oliwki.

Sałatka z tuńczykiem i awokado jest już prawie gotowa! Wystarczy jeszcze skropić ją łyżką oliwy, doprawić nieco solą i pieprzem, a następnie posypać wybraną zieleniną lub kiełkami.

Podawać z chrupiącym pieczywem, np. czosnkowym.

Smacznego!

Następny artykuł