Smakosze.pl
Czy można jeść surową cukinię?

Canva (Langan)

Czy można jeść surową cukinię?

12 Lipca 2021

Autor tekstu:

Dominika Mika

Udostępnij:

Latem fani cukini spożywają ją w różnorakich daniach – od grillowanych szaszłyków zaczynając, na tradycyjnym leczu kończąc. Poddając ją obróbce termicznej tracimy jednak wiele z jej cennych właściwości. Dlatego oprócz w klasycznych i dobrze znanych nam daniach, warto spożywać ją również w nieco innej formie - na surowo.

Cukinia obok fasolki szparagowej i młodych ziemniaków jest warzywem, którego nie może zabraknąć na stołach w lecie. Potraw, które możemy z niej przygotować jest wiele. Szczególą popularnością cieszy się cukinia zapiekana, gdyż zyskuje ona głębi i oryginyginalnego smaku.

Choć dla wielu osób surowa cukinia wydaje się warzywem zupełnie bez smaku, po jej odpowiednim przyprawieniu może okazać się nie lada przekąską. Warto wprowadzić ją do swojego jadłospisu, gdyż jest bardzo zdrowa.

Dalsza część artykułu znajduje się poniżej filmu:

Czy cukinia jest zdrowa?

Po cukinię na pewno powinny sięgnąć osoby mające problemy ze wzrokiem. To warzywo z rodziny dyniowatych jest bowiem świetnym źródłem witaminy A, odpowiedzialnej za prawidłowe widzenie i wpływającej na naszą odporność. Zawiera też jednak witaminy z gruby B oraz witaminę C.

Cukinia ma też w sobie cenne składniki mineralne, takie jak m.in. wapń, sód, fosfor, żelazo potas i jod. To warzywo jest także źródłem węglowodanów, białka, tłuszczu i błonnika, choć ma go niewiele.

Dlaczego dobrze jeść daktyle na śniadanie?

Dlaczego warto jeść daktyle na śniadanie?

CZYTAJ DALEJ

Na co pomga cukinia?

Choć niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, cukininę docenią wszyscy cierpiący na zgagę lub nadkwaśność, gdyż jest ona lekkostrawna i działa alkalizująco. Dzięki tej drugiej właściwości świetnie odkwasza organizm.

Przyspiesza też przemianę materii oraz ułatwia pozbycie się produktów ubocznych tej przemiany. Cukinia wzmacnia też nasz układ odpornościowy, jeśli więc będziemy jeść ją częściej, ryzyko przeziębienia znacząco się zmniejsza.

Potas zawarty w tym warzywie zapobiega zatrzymywaniu się wody w organizmie, z kolei obecność luteiny i zeaksantyny zmniejsza ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej.

Surowa cukinia jest bardzo zdrowa

Surowa cukinia jest bardzo zdrowa

Źródło: Canva (Langan)

W jakiej postaci najlepiej jeść cukinię?

Delikatny, nieco orzechowy smak cukinii sprawia, że w zasadzie można ją jadać na surowo, choć rzadko decydujemy się na ten krok. To błąd, cukinia świetnie sprawdzi się do surówek lub solo, jako przekąska między posiłkami.

Spożywanie jej bez wcześniejszej obróbki termiznej jest też znacznie zdrowsze. Znajdujące się w niej cenne witaminy A, C i z grupy B wrażliwe są na działanie wysokiej temperatury, dlatego młode cukinie warto jadać na surowo – co więcej – razem ze skórką.

Przygotowując cukinię, nie pozbywaj się świeżych pstek. Zawierają bowiem one kukurbitacynę, czyli związek o działaniu przeciwrobacznym i prawdopodobnie przeciwnowotworowym.

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

źródło: zywienie.medonet.pl

Zapraszamy na nasz Instagram

Dominika MikaAutor

Redaktorka portalu smakosze.pl

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@smakosze.pl

Podobne artykuły

kawa

Produkty

Kawa staje się coraz droższa, nie każdego będzie na nią stać

Czytaj więcej >

Produkty

Dlaczego warto jeść mandarynki?

Czytaj więcej >
Ogórki kiszone i konserwowe

Produkty

Ogórki kiszone czy konserwowe, które z nich są najzdrowsze?

Czytaj więcej >
ogórki w folii

Produkty

Dlaczego ogórki pakowane są w folię?

Czytaj więcej >
Mięsne podkładki chronią nasze zdrowie

Produkty

Do czego służą podkładki pod mięso?

Czytaj więcej >
 Kurkuma jest bardzo zdrowa

Produkty

Dlaczego warto regularnie jadać kurkumę?

Czytaj więcej >