Jajka - ile można jeść?
Amarita, Getty Images Pro

Ile jajek wielkanocnych można zjeść, by sobie nie zaszkodzić?

Święta Wielkanocy po brzegi wypełnione są jajkami - w tym czasie spożywamy ich ogromne ilości. Warto mieć jednak na uwadze, że zbyt wiele jaj zjedzonych w krótkim odstępie czasu może mieć negatywne skutki na organizm człowieka. Dietetycy zalecają, aby nie przekraczać około półtora jajka dziennie.

Jajka są doskonałym źródłem białka oraz wielu aminokwasów, których poziom przyswajalności jest naprawdę wysoki. Sporym problemem jest jednak duża zawartość cholesterolu, który w nadmiernych ilości przyczynia się do powstawania chorób układu krążenia.

World Health Organization wskazuje, że bezpieczna dzienna ilość spożytych jajek wynosi 1-2 sztuki dla zdrowego i dorosłego człowieka. W święta większość z nas zje ich mimo to znacznie więcej - czy taka decyzja może się negatywnie odbić na naszym zdrowiu?

Ile jajek możemy zjeść w czasie świąt Wielkanocnych?

W Polsce, według danych Onetu, przeciętny człowiek zjada tygodniowo około 3 jajka. Taka ilość, zgodnie z obecnie obowiązującymi wytycznymi WHO, zdecydowanie mieści się w zdrowym limicie. Musimy pamiętać o zachowaniu podobnego umiaru teraz, w czasie świąt.

Zuzanna Kustowska, dietetyczka, która prowadzi poradnie "Zetka Dietetyka" wyjawiła w rozmowie z Onetem, że w ciągu dnia człowiek nie powinien przekroczyć 300 mg cholesterolu w spożytym jedzeniu. 1 jajko średnio zawiera aż 200 mg tej substancji, dlatego według niej półtora jajka dziennie jest wystarczającą ilością.

Magda Gessler wskazuje błąd w przyrządzaniu sałatki jarzynowejMagda Gessler wskazuje błąd w przyrządzaniu sałatki jarzynowejCzytaj dalej

Cholesterol w innych pokarmach

Warto zwrócić uwagę, że cholesterol przyjmujemy także w innych produktach spożywczych oraz potrawach. Czerwone mięso, śmietana czy masło zawierają go bardzo dużo, a w czasie świąt nie bardzo chcemy ograniczać się do jedzenia zdrowych sałatek.

Stek

Źródło: ValentynVolkov, Getty Images Pro

Chcesz poznać więcej ciekawych wiadomości ze świata kulinariów? Sprawdź ten artykuł, w którym zdradzamy jak przygotować klasyczne szare kluchy w delikatnie nowej odsłonie. W tym tekście z kolei prezentujemy powody, dla których warto włączyć do swojej codziennej diety mintaja.

Dlatego decydując się podczas świątecznej uczty na napełnienie talerza najróżniejszymi przysmakami, nie przesadzajmy z jajkami. 1 czy 2 sztuki nie powinny zaszkodzić, lecz po spożyciu zalecamy wybranie się na długi spacer. Odrobina ruchu pozwoli przyspieszyć metabolizm i zmniejszyć negatywny wpływ objadania się.

Jaki wpływ na organizm ma cholesterol?

Wysoki poziom cholesterolu we krwi najbardziej odbija się na kondycji serca oraz całego układu krwionośnego. Może doprowadzić do miażdżycy naczyń krwionośnych, cukrzycy, zawału serca czy udaru mózgu. Co ciekawe, jak wynika z badań naukowców z University at Buffalo, podwyższonych cholesterol może wywołać zaburzenia erekcji czy bezpłodność.

Aby zmniejszyć poziom cholesterolu, poza oczywiście ograniczeniem spożycia pokarmów w niego bogatych, trzeba uprawiać sporo sportu, próbować zmniejszyć stres, a także rzucić palenie tytoniu i picie alkoholu.

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

Źródło: onet.pl; planeta.pl

Zapraszamy na nasz Instagram

Następny artykuł