Smakosze.pl
Jajka - ile można jeść?

Amarita, Getty Images Pro

Ile jajek wielkanocnych można zjeść, by sobie nie zaszkodzić?

3 Kwietnia 2021

Autor tekstu:

Adam Moskal

Udostępnij:

Święta Wielkanocy po brzegi wypełnione są jajkami - w tym czasie spożywamy ich ogromne ilości. Warto mieć jednak na uwadze, że zbyt wiele jaj zjedzonych w krótkim odstępie czasu może mieć negatywne skutki na organizm człowieka. Dietetycy zalecają,

Jajka są doskonałym źródłem białka oraz wielu aminokwasów, których poziom przyswajalności jest naprawdę wysoki. Sporym problemem jest jednak duża zawartość cholesterolu, który w nadmiernych ilości przyczynia się do powstawania chorób układu krążenia.

World Health Organization wskazuje, że bezpieczna dzienna ilość spożytych jajek wynosi 1-2 sztuki dla zdrowego i dorosłego człowieka. W święta większość z nas zje ich mimo to znacznie więcej - czy taka decyzja może się negatywnie odbić na naszym zdrowiu? 

Ile jajek możemy zjeść w czasie świąt Wielkanocnych?

W Polsce, według danych Onetu, przeciętny człowiek zjada tygodniowo około 3 jajka. Taka ilość, zgodnie z obecnie obowiązującymi wytycznymi WHO, zdecydowanie mieści się w zdrowym limicie. Musimy pamiętać o zachowaniu podobnego umiaru teraz, w czasie świąt. 

Zuzanna Kustowska, dietetyczka, która prowadzi poradnie "Zetka Dietetyka" wyjawiła w rozmowie z Onetem, że w ciągu dnia człowiek nie powinien przekroczyć 300 mg cholesterolu w spożytym jedzeniu. 1 jajko średnio zawiera aż 200 mg tej substancji, dlatego według niej półtora jajka dziennie jest wystarczającą ilością.

Cholesterol w innych pokarmach

Warto zwrócić uwagę, że cholesterol przyjmujemy także w innych produktach spożywczych oraz potrawach. Czerwone mięso, śmietana czy masło zawierają go bardzo dużo, a w czasie świąt nie bardzo chcemy ograniczać się do jedzenia zdrowych sałatek.

Źródło: ValentynVolkov, Getty Images Pro

Chcesz poznać więcej ciekawych wiadomości ze świata kulinariów? Sprawdź ten artykuł, w którym zdradzamy jak przygotować klasyczne szare kluchy w delikatnie nowej odsłonie. W tym tekście z kolei prezentujemy powody, dla których warto włączyć do swojej codziennej diety mintaja. 

Dlatego decydując się podczas świątecznej uczty na napełnienie talerza najróżniejszymi przysmakami, nie przesadzajmy z jajkami. 1 czy 2 sztuki nie powinny zaszkodzić, lecz po spożyciu zalecamy wybranie się na długi spacer. Odrobina ruchu pozwoli przyspieszyć metabolizm i zmniejszyć negatywny wpływ objadania się. 

Jaki wpływ na organizm ma cholesterol?

Wysoki poziom cholesterolu we krwi najbardziej odbija się na kondycji serca oraz całego układu krwionośnego. Może doprowadzić do miażdżycy naczyń krwionośnych, cukrzycy, zawału serca czy udaru mózgu. Co ciekawe, jak wynika z badań naukowców z University at Buffalo, podwyższonych cholesterol może wywołać zaburzenia erekcji czy bezpłodność. 

Aby zmniejszyć poziom cholesterolu, poza oczywiście ograniczeniem spożycia pokarmów w niego bogatych, trzeba uprawiać sporo sportu, próbować zmniejszyć stres, a także rzucić palenie tytoniu i picie alkoholu.

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

Źródło: onet.pl; planeta.pl

Zapraszamy na nasz Instagram

Podobne artykuły

Wiśnie mają wiele zalet

Zdrowie

Wyjątkowe właściwości wiśni

Czytaj więcej >
Imbir nie dla każdego

Zdrowie

Przeciwwskazania do spożywania imbiru, czosnku i kurkumy

Czytaj więcej >
Obiad

Zdrowie

Czego lepiej nie robić po obfitym obiedzie?

Czytaj więcej >
Miód ma mnóstwo właściwości

Zdrowie

Niezwykłe działanie miodu z dodatkiem soli himalajskiej

Czytaj więcej >
Dieta - co jeść?

Zdrowie

Jadłospis 14-dniowej diety japońskiej

Czytaj więcej >
Sok z ziemniaka może Cię zaskoczyć

Zdrowie

Niezwykłe zalety picia soku z ziemniaka

Czytaj więcej >