jajka
Pixabay / congerdesign

Co jest zdrowsze: białko czy żółtko?

Jajka są podstawą diety wielu osób. Nic dziwnego, że często zastanawiamy się, która jego część jest zdrowsza. Eksperci nie mają najmniejszych wątpliwości: zarówno białko, jak i żółtko zawierają sporo cennych dla naszego organizmu substancji, zatem najlepiej jest jeść je razem. Dlaczego warto w ogóle sięgać po jajka? Śpieszymy z odpowiedzią!

Co jest zdrowsze: białko czy żółtko? Eksperci twierdzą, że obie części jajka zawierają wiele cennych dla naszego organizmu składników. Każdy z nich ma inne właściwości, które warto poznać!

Zalety białka

Jakie są zalety białka? Przede wszystkim nie zawiera ono ani odrobiny tłuszczu, co czyni je bardzo zdrowym produktem. Posiada również sporo witamin z grupy B, które pozytywnie wpływają na nasz układ nerwowy.

Nie zaleca się jednak jedzenia samych białek kurzych na śniadanie. Powód? Zdecydowanie lepiej dla naszego zdrowia połączyć je z innymi składnikami m.in. otrębami owsianymi lub owocowym koktajlem.

Powinniśmy także unikać smażonego białka. Najbezpieczniej sięgać po gotowane jajka. Niedawno pisaliśmy o tym, czy zdrowsze są te przygotowane na twardo, czy na miękko. Tekst znajdziecie pod tym linkiem.

Paprykarz w nowej odsłoniePaprykarz w nowej odsłonieCzytaj dalej

Dlaczego warto jeść żółtko?

Wiele osób uważa, że żółtko kurze nie zawiera cennych dla zdrowia substancji. Nic bardziej mylnego! Paradoksalnie to ono zawiera więcej białka niż kurze białko.

Jest ono również wręcz doskonałym źródłem witamin i minerałów między innymi: żelaza, fosforu, potasu i magnezu. W jego składzie znajdziemy również witaminy: A, E, D i z grupy B. Natomiast zawarta w nim cholina, ma doskonały wpływ na kondycję naszego mózgu.

Żółtko zawiera więcej tłuszczu niż białko, dlatego nie jest odpowiednim wyborem dla osób, które są na diecie. Nie jest ono również zalecane tym, którzy zmagają się ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu.

Warto podkreślić, że zawsze o wiele lepiej sięgać po gotowane żółtko. Obróbka nie wpływa na jego prozdrowotne właściwości. Więcej na temat kontrowersji związanych ze spożywaniem surowego żółtka przeczytacie w tym artykule.

Podsumowując, jeśli stawiasz na zróżnicowaną dietę, to nie powinno zabraknąć w niej jajek. Zarówno białko, jak i żółtko mają wiele cennych właściwości odżywczych, dlatego nie niczego nie unikaj i zawsze zjadaj je w całości!

Podany artykuł nie jest poradą lekarską. W razie wszelkich wątpliwości skonsultuj się z odpowiednim specjalistą.

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

źródło: Krok do zdrowia

Zapraszamy na nasz Instagram

Następny artykuł