Smakosze.pl
makrela

canva/DanSamoila

Jakie korzyści daje jedzenie makreli?

4 Stycznia 2022

(Ostatnia zmiana: 13 Stycznia 2022)

Autor tekstu:

Renata Materlińska

Udostępnij:

Ryby należą do jednych z najzdrowszych produktów spożywczych. Najwartościowsze są tłuste ryby morskie i właśnie do takich należy makrela. W naszych sklepach bez problemu można kupić ją wędzoną, rzadziej świeżą. A jakie korzyści daje nam jedzenie makreli? Jest ich naprawdę dużo.

Ryby goszczą na naszych stołach znacznie rzadziej niż mięso. A to błąd, bo są od mięsa zdrowsze i wartościowsze. Ryby mogą stanowić doskonałe urozmaicenie codziennej diety. Świetnie nadają się do pieczenia i smażenia i w takiej postaci można je podać na obiad. Natomiast ryby wędzone, solone czy z puszki doskonale pasują na śniadanie, kolację czy przekąskę.

mięso na kotlety

Znany od pokoleń trick na soczyste kotlety mielone

CZYTAJ DALEJ

Jeśli chodzi o makrelę, jest ona u nas jedną z najłatwiej dostępnych ryb. Choć poławiana jest w Morzu Północnym i Morzu Czarnym, bez problemu można ją kupić w każdym sklepie spożywczym. Zwykle jest to makrela wędzona, choć można też czasami dostać świeżą.

Jakie korzyści daje jedzenie makreli?

Ryby uchodzą za jeden z najwartościowszych pokarmów. To dlatego, że zawierają pełnowartościowe białko, które jednocześnie jest łatwostrawne i łatwoprzyswajalne. Jednak prawdziwym skarbem pochodzącym z ryb są nienasycone kwasy tłuszczowe. Najwięcej zawierają ich tłuste ryby, do których należy właśnie makrela.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 korzystnie wpływają na układ krążenia, układ nerwowy i pracę mózgu. Poprawiają też metabolizm i wspierają wątrobę w oczyszczaniu organizmu z toksyn. Wpływają też na podniesienie poziomu serotoniny we krwi, co poprawia nasze samopoczucie. Kwasy omega-3 i omega-6, które występują w makreli, zmniejszają też stany zapalne, korzystnie wpływają na wzrok i skórę.

Makrela zawiera też dużo soli mineralnych. Odznacza się wysoką zawartością selenu —pierwiastka, który ogranicza wpływ wolnych rodników na nasz organizm, a także wspomaga układ odpornościowy. Poza tym jedząc makrelę, dostarczycie też organizmowi dużo fosforu, potasu, magnezu, sodu, cynku, miedzi, żelaza i fluoru, a także wapnia i jodu.

Makreli nie brakuje też witaminy D, która dba o mocne kości i B12 — ważnej dla układu nerwowego i ukrwienia komórek.

Na co zwracać uwagę jedząc makrelę?

Makrela ma tę zaletę, że nie zawiera dużo ości. A nawet jeśli, to są one spore i dość łatwe do usunięcia. Jednak mimo wielu zalet tej ryby, trzeba ją jeść z umiarem. Zwłaszcza jeśli nie mamy pewności co do przebiegu jej wędzenia.

Zbyt długie wędzenie w zbyt wysokiej temperaturze, może bowiem prowadzić do powstania węglowodorów aromatycznych. Są one szkodliwe dla naszego zdrowia, ponieważ mogą sprzyjać rozwojowi nowotworów. Dlatego najlepiej jest kupować makrelę, która ma na opakowaniu symbol GMP, który oznacza, że wędzenie odbywało się zgodnie z normami.

Z wędzoną makrelą nie należy też przesadzać, ze względu na fakt, że zawiera sporo soli. Przed wędzeniem ryby są bowiem trzymane w solance. Sól z kolei zawiera sód, który obciąża nerki i podnosi ciśnieni krwi, a także sprzyja rozwojowi osteoporozy.

W wędzonej makreli jest też sporo puryn, które mogą odkładać się w stawach i prowadzić do artretyzmu. Dla alergików niebezpieczna może być też histamina, której ryby morskie zawierają dosyć dużo.

Na naszej stronie znajdziesz też przepis na pyszną pastę z makreli i twarogu, a także na pastę z wędzonej makreli i orzechów włoskich.

sałatka z makrelą

sałatka z makrelą

Źródło zdjęcia: canva/haoliang

Podczas przygotowywania mięsa bardzo łatwo o karygodne błędy. Nr 5 popełnia niemal każdy

Slajd 1 z 6

Krojenie mięsa

Niewłaściwe krojenie mięsa

Mało kto zdaje sobie sprawę, że kierunek, w którym kroimy mięso, ma ogromne znaczenie. Pod żadnym wypadkiem nie powinniśmy tego robić wzdłuż włókien. Najlepiej kroić mięso w poprzek. Właśnie wtedy będzie ono odpowiednio kruche i soczyste. Kolejny slajd dotyczy błędu popełnianego przez wielu Polaków.

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy

Źródło: o2, kuchnia.wp

Zapraszamy na nasz Instagram

Renata MaterlińskaAutor

Redaktorka serwisu Smakosze. Lubię gotować, odkrywać nowe smaki i potrawy. Dlatego po każdej podróży wprowadzam do domowego menu danie, które mi posmakowało. Z wykształcenia jestem technologiem żywności, studiowałam też dietetykę. Przez wiele lat prowadziłam kuchnię w dwutygodniku Przyjaciółka i miesięczniku Poradnik Domowy. Poza dobrym jedzeniem dużą przyjemność sprawia mi jazda na rowerze i muzyka. Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail redakcja@smakosze.pl

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@smakosze.pl

Podobne artykuły

czarny bez

Produkty

Dlaczego warto zimą sięgać po syrop z czarnego bzu?

Czytaj więcej >

Produkty

Czym jest biały nalot na czekoladzie?

Czytaj więcej >

Produkty

Dlaczego lepiej nie podawać dzieciom parówek na śniadanie?

Czytaj więcej >
jarmuż

Produkty

Dlaczego warto jeść jarmuż i jak go przygotować?

Czytaj więcej >
Biedronka sklep

Produkty

Co czeka na nas w Biedronce od poniedziałku?

Czytaj więcej >
Kawa z odrobiną sody nie będzie kwaśna

Produkty

Dlaczego warto dodać odrobinę sody do kawy?

Czytaj więcej >