Jak smażyć ryby?
portokalis, Getty Images

Na jakim oleju najlepiej smażyć ryby? Wiele osób jest w błędzie

Ryby przygotowujemy na wiele różnych sposób, lecz najczęściej smażymy je na oleju. Wybranie odpowiedniego rodzaju tłuszczu jest kluczowe, ponieważ niektóre z nich, takie jak olej słonecznikowi, nie powinien być wykorzystywany do smażenia czegokolwiek. Zdecydowanie najlepszym jest w tym wypadku olej rzepakowy.

Ryby należą do grupy produktów, który każdy powinien posiadać w swojej codziennej diecie. Dostarczają cennych kwasów tłuszczowych omega-3, których ludzki organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć. Podczas ich przygotowywania trzeba jednak zachować pewną dozę bezpieczeństwa.

Od wybrania odpowiedniego tłuszczu zależy nie tylko dobry smak gotowego dania - smażenie na dobrym oleju sprawia, że ryba jest znacznie zdrowsza dla naszego organizmu. Jeśli nie przykuwasz wagi do tego aspektu gotowania, narażasz siebie i swoją rodzinę na uszczerbek zdrowia.

Ryby a olej - jaki tłuszcz wybrać?

Przede wszystkim, jeśli zależy nam na zdrowiu, lepiej zrezygnować ze smażenia na oleju. Znacznie lepszą opcją jest pieczenie ryb i innych potraw w piekarniku, bez dodatku żadnego tłuszczu.

Tłuste ryby zawierają w sobie olej, na którym nie powinno się smażyć, a wypływa on z nich podczas smażenia. Dlatego jeśli jest taka możliwość, to lepiej jest je piec - są równie smaczne, a zdrowsze - tłumaczy Celina Kinicka, dietetyk i diet coach w Centrum Medycznego Damiana.

Masz jeszcze w domu prodiż? Jesteś prawdziwym szczęściarzemMasz jeszcze w domu prodiż? Jesteś prawdziwym szczęściarzemCzytaj dalej

Jeśli jednak nie możemy obejść się bez chrupiącej skórki i smaku smażenia, warto odpuścić sobie smażenie na oleju słonecznikowym, w którym proporcje kwasów tłuszczowych zaburzają idealną równowagę kwasów tłuszczowych z ryby.

Stosunek kwasów omega-3 i omega-6 jest bardzo istotny. Dobrze by było, by wynosił 1:4. Ryby zawierają duże ilości kwasów omega-3, natomiast większość olei zawiera więcej kwasów omega-6. Im więcej oleju dodajemy, tym bardziej pogarszamy stosunek kwasów, a co za tym idzie zmniejszamy wykorzystanie kwasów omega-3 przez organizm - tłumaczy Kinicka.

Chcesz poczytać o innych ciekawostkach ze świata kulinariów? Sprawdź ten artykuł, w którym zdradzamy jak znana celebrytka schudła po ciąży. W tym tekście wyjaśniamy, dlaczego ziemniaki mogą ciemnieć po ugotowaniu.

Słonecznikowy absolutnie nie nadaje się do smażenia niczego. Do smażenia ryb najlepiej wybrać olej rzepakowy, może być rafinowana oliwa - dodaje dalej Kinicka.

Najlepszym wyborem w tym wypadku jest olej rzepakowy, który nie niszczy delikatnej równowagi kwasów tłuszczowych. Jest także neutralny w smaku, więc podczas jedzenie nie możemy odczuć żadnych nieprzyjemnych posmaków czy aromatów.

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

Źródło: kobieta.onet.pl

Zapraszamy na nasz Instagram

Następny artykuł