jajka
Pixabay / congerdesign

Czy istnieją przeciwskazania do jedzenia jajek?

Jajko jest symbolem świąt wielkanocnych. Już wkrótce pojawi się na naszych stołach pod wieloma niezwykłymi postaciami. Czy są jakieś przeciwskazania do spożywania tego produktu? Dietetycy nie mają wątpliwości, ważna jest zarówno ilość spożywanych jajek, jak i sposób ich przyrządzenia.

Jajka są wszechstronnym produktem, który bardzo często gości na naszych stołach. Mimo jego powszechności wiele osób nie do końca zdaje sobie sprawę, jakie są ich wartości odżywcze oraz niestety, kiedy powinno się ograniczyć ich spożycie.

Przeciwskazania do jedzenia jajek

Na początek niezbyt przyjemna informacja. Jajka są najczęstszym po mleku krowim alergenem. Niestety, okazuje się, że ten składnik może spowodować wstrząs anafilaktyczny, dlatego pod żadnym pozorem nie powinniśmy nimi karmić maluchów poniżej pierwszego roku życia.

Przez lata "oskarżano" również jajka o podnoszenie złego cholesterolu we krwi. Dlatego, zawsze warto tę kwestię przedyskutować indywidualnie z lekarzem. Z pewnością jajko - jajku nierówne. Ważny jest sposób jego przyrządzenia, ilość, a nawet odpowiednie dodatki.

O wiele zdrowsze są jajka gotowane niż te smażone. Ważne jest również ich odpowiednie towarzystwo. Warto podawać jajka np. wraz z zielenią np. sałatą bądź rukolą. Na jakie miksy powinniśmy uważać?

Najnowsza oferta Lidla.Najnowsza oferta Lidla.Czytaj dalej

Z jakimi produktami nie powinno się łączyć jajek?

Okazuje się, że kilka nawet dość popularnych połączeń nie jest korzystne dla zdrowia. Niestety, nie powinniśmy łączyć jajek z rybami. Powód? Zawarta w jajkach awidyna może neutralizować znajdującą się w rybach witaminę B7.

jajka

Jajek nie powinno się również podawać z ryżem. Chociaż oba produkty posiadają cenne zalety, to przy połączeniu po prostu niemal natychmiastowo tracą swoje atuty. Dlatego, powinniśmy je jeść po prostu z innymi dodatkami.

Jeśli dbasz o linię, zrezygnuj z jajek z dodatkiem masła, śmietany i majonezu. Te produkty spowalniają proces trawienia tłuszczów. Staraj się wybierać lżejsze i zdrowsze połączenia smaków jak np. jajka marynowane w burakach (przepis znajdziesz tutaj).

Ważna jest również ilość spożywanych jajek. Światowa Organizacja zdrowia podaje, że można bez większych konsekwencji zjeść 1 lub 2 jajka dziennie. Warto pamiętać o wyborze jajek zerówek, czyli pochodzących z chowu ekologicznego.

Więcej na temat prozdrowotnych właściwości jajek przeczytasz w tym artykule.

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

źródło: poradnik zdrowie/ żywienie.abczdrowie.pl/ wylecz.to

Zapraszamy na nasz Instagram

Następny artykuł