Smakosze.pl
jajka

Pixabay / congerdesign

Czy istnieją przeciwskazania do jedzenia jajek?

1 Kwietnia 2021

Autor tekstu:

Monika Dec

Udostępnij:

Jajko jest symbolem świąt wielkanocnych. Już wkrótce pojawi się na naszych stołach pod wieloma niezwykłymi postaciami. Czy są jakieś przeciwskazania do spożywania tego produktu? Dietetycy nie mają wątpliwości, ważna jest zarówno ilość spożyw

Jajka są wszechstronnym produktem, który bardzo często gości na naszych stołach. Mimo jego powszechności wiele osób nie do końca zdaje sobie sprawę, jakie są ich wartości odżywcze oraz niestety, kiedy powinno się ograniczyć ich spożycie.

Przeciwskazania do jedzenia jajek

Na początek niezbyt przyjemna informacja. Jajka są najczęstszym po mleku krowim alergenem. Niestety, okazuje się, że ten składnik może spowodować wstrząs anafilaktyczny, dlatego pod żadnym pozorem nie powinniśmy nimi karmić maluchów poniżej pierwszego roku życia.

Przez lata "oskarżano" również jajka o podnoszenie złego cholesterolu we krwi. Dlatego, zawsze warto tę kwestię przedyskutować indywidualnie z lekarzem. Z pewnością jajko - jajku nierówne. Ważny jest sposób jego przyrządzenia, ilość, a nawet odpowiednie dodatki.

O wiele zdrowsze są jajka gotowane niż te smażone. Ważne jest również ich odpowiednie towarzystwo. Warto podawać jajka np. wraz z zielenią np. sałatą bądź rukolą. Na jakie miksy powinniśmy uważać?

Z jakimi produktami nie powinno się łączyć jajek?

Okazuje się, że kilka nawet dość popularnych połączeń nie jest korzystne dla zdrowia. Niestety, nie powinniśmy łączyć jajek z rybami. Powód? Zawarta w jajkach awidyna może neutralizować znajdującą się w rybach witaminę B7.

Jajek nie powinno się również podawać z ryżem. Chociaż oba produkty posiadają cenne zalety, to przy połączeniu po prostu niemal natychmiastowo tracą swoje atuty. Dlatego, powinniśmy je jeść po prostu z innymi dodatkami.

Jeśli dbasz o linię, zrezygnuj z jajek z dodatkiem masła, śmietany i majonezu. Te produkty spowalniają proces trawienia tłuszczów. Staraj się wybierać lżejsze i zdrowsze połączenia smaków jak np. jajka marynowane w burakach (przepis znajdziesz tutaj).

Ważna jest również ilość spożywanych jajek. Światowa Organizacja zdrowia podaje, że można bez większych konsekwencji zjeść 1 lub 2 jajka dziennie. Warto pamiętać o wyborze jajek zerówek, czyli pochodzących z chowu ekologicznego.

Więcej na temat prozdrowotnych właściwości jajek przeczytasz w tym artykule.

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

źródło: poradnik zdrowie/ żywienie.abczdrowie.pl/ wylecz.to

Zapraszamy na nasz Instagram

Monika DecAutor

Wydawczyni portalu Smakosze.pl. Codziennie zbieram dla Was najlepsze przepisy i kulinarne ciekawostki. Absolwentka Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW. W wolnych chwilach gotuję, podróżuję i czytam książki. Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail redakcja@smakosze.pl

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@smakosze.pl

Podobne artykuły

Dieta

Czym różnią się borówki od wilczych jagód?

Czytaj więcej >

Dieta

Ile filiżanek kawy można pić w ciągu dnia?

Czytaj więcej >

Dieta

Jak przygotowywać czosnek, by nie tracił smaku i właściwości?

Czytaj więcej >

Dieta

Czy lepiej zamiast cukru używać miodu?

Czytaj więcej >

Dieta

Fatalne wyniki po kontrolach lodów z automatów

Czytaj więcej >

Dieta

Czy jedzenie ogórków kiszonych na pusty żołądek jest zdrowe?

Czytaj więcej >