Smakosze.pl
Jajka mogą być znacznie zdrowsze

Canva.com / tbgrant

Jaki jest najzdrowszy sposób przygotowywania jajek?

17 Marca 2021

Autor tekstu:

Jakub Kossakowski

Udostępnij:

Smakowite jajka niejednokrotnie wywoływały u nas zachwyt. Każdy przyrządza je w inny sposób. Okazuje się, że najlepsze dla zdrowia są jajka gotowane na miękko i w koszulkach. Zawierają znacznie mniej kalorii i są lekkostrawne.

Jajka są jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych. Niektórzy sięgają po nie niemal codziennie. Z pewnością powinny one często gościć w jadłospisie, ponieważ zawierają wiele cennych składników odżywczych. 

Jak najlepiej przygotowywać jajka?

Jajka można przygotować na rozmaite sposoby. Jedni najbardziej lubią ich sadzoną odmianę, inni preferują kultową jajecznicę. Niedawno przedstawialiśmy recepturę Magdy Gessler na ten specjał. Dziś przyjrzymy się najzdrowszym sposobom na przyrządzanie jajek.

Każdy, kto chce ograniczyć liczbę przyjmowanych kalorii, powinien sięgnąć po jajka gotowane na miękko lub te w koszulkach. Są one lekkostrawne, a oprócz tego dostarczają naszemu organizmowi wielu cennych składników odżywczych.

Oczywiście jajka należy gotować w odpowiedni sposób. Czas obróbki termicznej nie powinien być dłuższy niż 10 minut. W przeciwnym wypadku jajka tracą nawet 50% cennych witamin i minerałów. Ponadto stają się ciężkostrawne.

Krótsze gotowanie również przyczynia się do zmniejszenia zawartości składników odżywczych, jednak w ten sposób możemy pozbyć się ewentualnych drobnoustrojów, które przyczyniają się do przykrych w skutkach zatruć. Zgodnie z informacjami opublikowanymi przez portal Wprost Zdrowie i Medycyna, jedno z badań potwierdziło, że gotowane jajka zawierają mniej witaminy A nawet o 20%.

(Canva.com / Derkien)

Jakie składniki odżywcze dostarczają nam jajka?

Jajka są bogactwem wielu witamin i minerałów. Niektórzy uważają nawet, że są one jednym z najzdrowszych produktów spożywczych. Warto wiedzieć, co możemy dostarczyć swojemu organizmowi z pomocą niepozornego jajka. Co na nas czeka pod skorupką?

  • selen

  • cynk

  • żelazo

  • miedź

  • witaminy z grupy B

  • witamina D

  • witamina A

  • witamina D

  • witamina E

  • witamina K

  • lecytyna

  • cholina

Wspomniana cholina jest budulcem błon komórkowych i pełni rolę w wytwarzaniu neuroprzekaźników. Oprócz tego wspiera wątrobę, układ sercowo naczyniowy oraz zmniejsza odkładanie się tkanki tłuszczowej.

Jajka zawierają również sporo cholesterolu, jednak badania nie potwierdziły zbieżności z ich jedzeniem, a podwyższeniem ryzyka wystąpienia chorób serca. Wszystko dlatego, że zawarte w tym nabiale substancje przekształcają cholesterol LDL w mniej szkodliwy.

Podsumowując, jajka są niezwykle zdrowym produktem, który warto dodać do swojego jadłospisu. Zwłaszcza jeśli zrezygnujemy z ich smażenia i nie będziemy gotowali ich zbyt długo. Rzecz jasna nie bez znaczenia jest również jakość jajka. Im lepsze warunku hodowli kur, tym zdrowszy produkt otrzymamy. Warto pamiętać, jak należy przechowywać jajka.

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

Źródło: ABC Zdrowie; Przełom w odżywianiu; Wprost Zdrowie i Medycyna

Zapraszamy na nasz Instagram

Podobne artykuły

Zdrowie

Czego nie należy pić podczas upałów?

Czytaj więcej >

Zdrowie

Za co gwiazdy pokochały sok z selera?

Czytaj więcej >

Zdrowie

Piorunujące zalety napoju z liści laurowych i cynamonu

Czytaj więcej >

Zdrowie

Eksperci przestrzegają przed piciem w upały mocno schłodzonych napojów

Czytaj więcej >

Zdrowie

Dlaczego warto jeść mizerię?

Czytaj więcej >

Zdrowie

Burza po wpisie dotyczącym uwielbianych napojów

Czytaj więcej >