Smakosze.pl
smażenie

canva/pixelshot

Jaki tłuszcz najlepiej nadaje się do smażenia? Odpowiedź może zaskoczyć

20 Sierpnia 2022

Autor tekstu:

Renata Materlińska

Zastanawialiście się, jaki tłuszcz najlepiej nadaje się do smażenia? Odpowiedź może was zaskoczyć, bo olej, który jest super-zdrowy, gdy spożywamy go na surowo, z pewnością będzie nieodpowiedni do smażenia. Czym więc kierować się przy wyborze tłuszczu?

Smażenie nie jest najzdrowszą metodą przyrządzania potraw. Tłuszcz jest bowiem kaloryczny, a pod wpływem działania wysokiej temperatury robi się też ciężkostrawny i tak samo wpływa na potrawy. Jednak czasem trudno walczyć z przyzwyczajeniami np. do chrupiącego schabowego czy puszystych racuchów. Na jakim więc tłuszczu najlepiej je usmażyć?

Jarskie gołąbki z młodej kapusty z kaszą i pieczarkami. Pyszny obiad bez mięsa

Jarskie gołąbki z kaszą i pieczarkami według przepisu Jakuba Kuronia. Pyszny obiad bez mięsa

CZYTAJ DALEJ

Jaki tłuszcz najlepiej nadaje się do smażenia? Podpowiadamy

Przy wyborze tłuszczu do smażenia powinniśmy brać pod uwagę przede wszystkim jego odporność na wysoką temperaturę. Dużą odpornością cechują się tłuszcze, które zawierają w swoim składzie głównie nasycone i jednonienasycone kwasy tłuszczowe, a także te, które zostały poddane rafinacji. Zwykle charakteryzują się one wysoką, bo wynoszącą co najmniej 180 st. C temperaturą dymienia. Jaki tłuszcz najlepiej nadaje się do smażenia?

Z myślą o smażeniu nie sięgajmy więc po oleje tłoczone na zimno, a więc surowe. Wybierajmy lepiej te, które poddano rafinacji, czyli oczyszczaniu. W procesie tym usuwane są z tłuszczu składniki, które nie są odporne na działanie wysokich temperatur. A otrzymany olej charakteryzuje się przezroczystością, jest pozbawiony smaku i zapachu.

Wynika z tego, że tłuszcze, które są bardzo zdrowe w stanie surowym, czyli bez poddania działaniu wysokiej temperaturze, nie nadają się do smażenia. Dla przykładu oliwę z oliwek extra virgin cenimy za wysoką zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Jednak pod wpływem ogrzania do wysokiej temperatury, te zdrowe kwasy tłuszczowe zamieniają się w szkodliwe. Ulegają bowiem utlenieniu i rozpadowi, w wyniku czego powstają w nich wolne rodniki.

Dlatego, jeśli chcecie smażyć na oliwie z oliwek, to wybierajcie tę, która ma na etykiecie informację, że jest rafinowana. A oliwę z oliwek extra virgin zostawcie sobie do surówek, sałatek i sosów.

Najodporniejsze na działanie wysokiej temperatury są nasycone kwasy tłuszczowe, a także jednonienasycone. Nie są one tak zdrowe, jak kwasy wielonienasycone, jednak nie powstają z nich wyjątkowo groźne wolne rodniki. Tak więc wybierając mniejsze zło, lepiej do smażenia użyć smalcu, niż nierafinowanego oleju.

Na czym smażyć, a na czym nie?

Do smażenia nadaje się więc rafinowany olej rzepakowy, który ma temperaturę dymienia 205 st. C, rafinowana oliwa z oliwek (temperatura dymienia to 225 st. C), olej ryżowy i arachidowy (temperatura dymienia 250 st. C), olej kokosowy oraz masło klarowane. Dobry jest też smalec, jednak należy go unikać ze względu na wysoką zawartość tłuszczów nasyconych.

Do krótkiego smażenia można też użyć zwykłego masła. Usmażycie na nim np. jajecznicę czy omlet. Jednak tłuszcz ten nie nadaje się do długiego smażenia w wysokiej temperaturze. Podobnie zresztą, jest z nierafinowaną oliwą z oliwek.

Do smażenia nie należy używać natomiast oleju słonecznikowego, sojowego ani z pestek winogron. Zawierają one dużo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które źle znoszą wysokie temperatury. Lepiej też unikać smażenia na margarynie, która zawiera szkodliwe tłuszcze trans.

W naszym serwisie znajdziecie też informację, co zrobić ze zużytym tłuszczem z głębokiego smażenia, a także dowiecie się, jak zmierzyć temperaturę oleju, bez użycia termometru.

smażenie

canva/victorcoscaron

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

Źródło: odzywianie.hellozdrowie, fit.poradnikzdrowie, unileverfoodsolutions

Tagi:

Renata MaterlińskaAutor

Redaktorka serwisu Smakosze. Lubię gotować, odkrywać nowe smaki i potrawy. Dlatego po każdej podróży wprowadzam do domowego menu danie, które mi posmakowało. Z wykształcenia jestem technologiem żywności, studiowałam też dietetykę. Przez wiele lat prowadziłam kuchnię w dwutygodniku Przyjaciółka i miesięczniku Poradnik Domowy. Poza dobrym jedzeniem dużą przyjemność sprawia mi jazda na rowerze i muzyka. Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail redakcja@smakosze.pl

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@smakosze.pl

Podobne artykuły

Kania - sposób na rozwinięcie kapelusza

Produkty

Zbieracie kanie? Sprawdźcie, jak przyspieszyć rozwijanie się kapelusza. Sposób jest banalnie prosty

Czytaj więcej >
Grzyb, który smakuje jak kurczak

Produkty

Rozpoznajesz grzyb ze zdjęcia? Wiele osób go pomija, a smakuje jak kurczak

Czytaj więcej >
Czarna końcówka banana jest bezpieczna

Produkty

Cała prawda o czarnej końcówce banana. Już wiadomo, czy można ją jeść

Czytaj więcej >
maślaki

Produkty

Czy trzeba obierać maślaki? Rozwiewamy wątpliwości nie tylko grzybiarzy

Czytaj więcej >
canva/YelenaYemchuk

Produkty

Czy można jeść surowy kalafior? Nie każdy ma świadomość, łatwo o pomyłkę

Czytaj więcej >
Ile kaw można pić dziennie?

Produkty

Ile kaw można pić dziennie? Eksperci nie maja wątpliwości

Czytaj więcej >