Surówka
Pixabay/ Manfredrichter

Przepis na surówkę z pora

Surówka nie musi być nudna! Warto eksperymentować, stawiać na oryginalne połączenia smaków, zapachów i aromatów. Doskonale dobrana mieszanka warzyw, przypraw i owoców nie tylko ucieszy nasze kubki smakowe, ale również dostarczy naszemu organizmowi moc cennych witamin i składników odżywczych. Dziś polecamy Wam prostą i smaczną surówkę z pora i jabłek.

Surówka jest wbrew pozorom ważną częścią obiadu. Idealna kompozycja smaków będzie wspaniałym dopełnieniem obiadu. Można ją zrobić z wielu warzyw. Warto sięgnąć m.in. po pora. Chociaż to warzywa bywa niedoceniane w kuchni, ale wiele niekwestionowanych zalet, zarówno tych smakowych, jak i zdrowotnych.

Jakie zalety ma por?

Por jest rośliną z rodziny czosnkowatych. Pierwsze wzmianki na jego temat pojawiły się już w Biblii, a do Polski dotarł wraz ze słynną królową Boną. Okazuje się, że to warzywo ma wiele cennych dla zdrowia składników odżywczych. Dlatego, dawniej było często wykorzystywane w medycynie ludowej (szerzej pisaliśmy o tym tutaj).

Jest to warzywo niskokaloryczne, dlatego z powodzeniem może być jedzone przez osoby będące na diecie. Znajdziemy w nim również sporą dawkę błonnika oraz allicyny, która korzystnie wpływa na zmniejszenie ciśnienia tętniczego.

W jaki sposób można go wykorzystać w kuchni? Surowy doskonale odnajduje się w sałatkach i surówkach, zaś gotowany może być bazą dla tart, zup i sosów. Natomiast jego zdrowotne liście mogą być wykorzystane do prozdrowotnych naparów. Dziś polecamy Wam prostą i pyszną surówkę z porem w roli głównej. Idealnie sprawdzi się ona jako dodatek do mięsnego lub wegetariańskiego drugiego dania.

Czy można jeść jajka po upływie terminu ważności?Czy można jeść jajka po upływie terminu ważności?Czytaj dalej

Przepis na surówkę z pora

Składniki:

  • 1 por
  • 1 jabłko
  • 1 marchew
  • 2 łyżki majonezu
  • 2 łyżki kwaśnej śmietany
  • pieprz i sól do smaku

Sposób wykonania:

Obranego pora pokrój w cienkie talarki lub drobno posiekaj. Później umieść go w sitku, a następnie zalet wrzątkiem. Dokładnie odcedź go z wody i przełóż do dużej miski. Kilka razy zamieszaj por, tak aby szybciej przestygł. Dzięki temu zabiegowi warzywo będzie łagodniejsze w smaku. Jeśli jednak nie zależy Ci na takim efekcie, pomiń ten ostatni krok.

Obierz i zetrzyj na tarce jabłko oraz marchewkę. Umieść je w misce razem z porem. Zabierz się za przygotowanie sosu: połącz ze sobą śmietanę (lub jogurt naturalny) i majonez. Dodaj sos do surówki, a następnie wszystko ze sobą dokładnie wymieszaj.

Całość dopraw solą i najlepiej świeżo mielonym pieprzem. Smak surówki doskonale podkręci również odrobina świeżej natki pietruszki.

Polecamy również przepis na obłędną surówkę z selera.

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

źródło: dietetycy.org/AniaGotuje.pl/poradnik zdrowie

Zapraszamy na nasz Instagram

Następny artykuł