Kiełki ważnym składnikiem diety
Science Photo Library

Dlaczego warto regularnie jeść kiełki?

Kiełki charakteryzują się niskim kosztem oraz wysoką zawartością wielu witamin, minerałów czy błonnika. Podczas przesilenia wiosennego panuje aura przeziębień i grypy - jeśli więc obawiasz się o swoją odporność, sięgnij po kiełki. Spożywanie ich regularnie przyczyni się do znacznej poprawy samopoczucia i zdrowia.

Kiełki są mocno niedocenionym produktem spożywczym w Polsce. Mieszkańcy naszego kraju często uważają, że kiełki są jedzeniem stricte przeznaczonym do diety, dlatego mało kto sięga po nie w sklepie. Niestety, tym samym setki tysięcy Polaków wykluczają ze swojego żywienia jeden z najzdrowszych produktów.

Produkcja kiełków jest wyjątkowo tania i prosta - każdy może bez problemu robić je samodzielnie w swoim domu. Jeśli więc chcesz zacząć się zdrowo odżywiać, a przy okazji nie wydawać fortuny, zacznij jeść kiełki. Szybko odczujesz ogromną różnicę w organizmie. Szczególnie obecnie, gdy nasze ciała są wykończone długą zimą i potrzebują wzmocnienia układu odpornościowego.

Kiełki doskonałym sposobem na polepszenie zdrowia

Nasiona są bogatym źródłem cennych witamin, minerałów, białka oraz błonnika. Co więcej, ciężko znaleźć aż tak dużą dawkę tych składników odżywczych w innych pokarmach - rośliny przechowują najcenniejsze substancje w ziarnach, ponieważ to od nich zależy przyszłość gatunku.

Podczas kiełkowania, w ziarenkach zachodzą liczne reakcje chemiczne, które dodatkowo zwiększają przyswajalność powyższych substancji. Surowe nasiona nie są do końca trawione i przyswajane przez nasz organizm, lecz enzymy pojawiające się podczas kiełkowania, znacznie zwiększają ich biodostępność.

Dlaczego jajko po ugotowaniu ma siną obwódkę i nieprzyjemnie pachnie?Dlaczego jajko po ugotowaniu ma siną obwódkę i nieprzyjemnie pachnie?Czytaj dalej

Co znajduje się w kiełkach?

Jak czytamy na portalu poradnikzdrowie.pl, kiełki są skarbnicą witamin z grupy B, witaminy C (np. 1/2 szklanki kiełków lucerny zawiera jej tyle co 6 szklanek soku pomarańczowego), D, E, K, PP oraz żelaza, fosforu, wapnia, magnezu, potasu, cynku, jodu, manganu, miedzi, litu, selenu. Dużo w nich beta-karotenu, wartościowego białka oraz kwasów tłuszczowych omega-3. Są bogate także w błonnik.

Chcesz poznać więcej ciekawych wiadomości ze świata kulinariów? Sprawdź ten artykuł, w którym przekazujemy jakie składniki w majonezie ze sklepu są niedopuszczalne. W tym tekście z kolei zdradzamy genialne triki, dzięki którym będziesz mógł wykorzystać torebki od herbaty.

Warto spożywać kiełki również z powodu wielu antyoksydantów, które chronią komórki ciała przed działaniem wolnych rodników. Obniżają również poziom złego cholesterolu, przez co świetnie sprawdzają się jako zabezpieczenie przeciwko miażdżycy. Dzięki błonnikowi regulują trawienie i ułatwiają wypróżnianie.

Jak jeść kiełki?

Sposób na skonsumowanie tych niewielkich bomb witaminowych jest mnóstwo. Najczęściej ludzie dodają je do potraw typu stir-fry, czyli smażonych w wysokiej temperaturze, lecz w krótkim czasie. Takie dania są bardzo popularne w kuchni azjatyckiej - w niej dodaje się kiełki na samym końcu bezpośrednio przed podaniem.

Można dodawać je do sałatek, koktajli warzywnych czy zup krem. Dobrym sposobem jest także kładzenie ich jako dodatek na kanapki - w tym celu świetnie sprawdzają się kiełki rzodkiewki, które podobnie jak dorosłe warzywo, są delikatnie pikantne.

Artykuły polecane przez Redakcję Smakoszy:

Źródło: domowejroboty.pl; kobieta.interia.pl; poradnikzdrowie.pl

Zapraszamy na nasz Instagram

Następny artykuł